واردات مواد غذایی از چین

واردات مواد غذایی از چین

یکی از اصلی ترین تجارت‌ها بین ایران و چین واردات مواد غذایی از چین به ایران است. چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران برای واردات مواد غذایی است، واردات مواد غذایی از چین به ایران در حال حاضر به یک تجارت پرسود و پر طرفدار تبدیل شده است و تاجران زیادی در این حوزه مشغول به کار هستند. در حال حاضر چین با تولیدات انبوه و گسترده مواد غذایی همواره توانسته خود را به  عنوان یک قطب بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد جهان معرفی کند. چین در حال حاضر توانسته با رشد اقتصاد خود بیشتر سهم بازار‌های تولید محصول در جهان را به خود اختصاص دهد. واردات مواد غذایی از چین یکی از این موارد است که چین توانسته در حوزه مواد غذایی و صادرات آن در سال‌های اخیر پیشرفت چشم گیری داشته باشد و به رشد قابل توجهی در صادرات کالا برسد.

در شرکت‌های چینی علاوه بر استفاده از نیروی کار ماهر، برای تولید هر محصول از تکنولوژی‌های پیشرفته  استفاده می‌شود. در کنار این مورد میزان دستمزد کارگران در چین بسیار پایین تر از سایر کشور‌ها است به همین دلیل تجارت با چین یکی از به صرفه‌ترین گزینه‌ها برای تارجان در تجارت بین المللی مواد غذایی است.

در حال حاضر واردات کالا از چین و یا صادرات کالا به چین بین تاجران ایرانی طرفداران زیادی دارد و واردات و صادرات مواد غذایی از چین به ایران و برعکس طرفداران زیادی بین بازرگانان ایرانی دارد. در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها تعاملات تجاری ایران با سایر کشور‌ها، خصوصا کشور‌های اروپایی و آمریکایی کم شده است. به همین دلیل واردات کالا از چین به ایران در سال‌های اخیر رشد بیشتری داشته است به طوری که در حال حاضر اغلب تاجران ایرانی به تجارت فعال با کشور چین ترغیب شده‌اند.

در حوزه واردات کالا از چین و به صورت کلی تجارت کالا با کشور چین باید این نکته را مد نظر قرار دهید که هر چند سابقه مراودات تجاری بین ایران و چین طولانی و زمان بر است و مربوط به مسیر راه ابریشم می‌شود و کالاهای موجود در کشور چین نیز تنوع بسیار بالایی دارد، اما تجارت کالا با چین نیاز به دانش بالایی دارد  که برای افراد تازه کار ممکن است چالش برانگیز و پر از مشکل باشد، اگر این اطلاعات را به صورت کامل در اختیار نداشته باشند یا نتوانند با تاجران چینی ارتباط خوبی برقرار کنند.

در ادامه مقاله قصد داریم تا انواع روش‌های تجارت کالا با کشور چین را مورد بررسی قرار دهیم و سوالات شما و چالش‌های حوزه واردات کالا از چین را بررسی کنیم. در ادامه مقاله نیز قصد داریم تا مهم ترین نکاتی که باید برای  واردات کالا از کشور چین و ترخیص کالا در ایران مد نظر داشته باشید را بررسی کنیم.

اقتصاد چین در سال 2023 میلادی

براساس آمار جهانی اقتصاد چین در سه ماهه اول سال 2023، 4. 5 درصد رشد را تجربه کرده است. این مقدار رشد بسیار بیشتر از رشد 2. 9 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2022 بوده است و بالاتر از برآوردهای صورت گرفته در ابتدای سال جاری میلادی توسط کارشناسان چینی بوده است. در برآورده‌های انجام شده حداکثر رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال 2023، 4 درصد تخمین زده شده بود که این رشد در عمل از میزان برآورد بیشتر شده است که برای اقتصاد چین بسیار مهم و اقرگذار است.

در واقع این میزان پیشرفت در اقتصاد چین، توانسته این اقتصاد را به قوی ترین اقتصاد از سه ماهه اول سال 2022 و پس از پایان کرونا  توسط دولت پکن برای بهبود اقتصاد خود پس از همه‌گیری بیماری کرونا تبدیل کند. آمارهای ارائه شده نشان می‌دهند که  اقتصاد چین  روند صعودی خوبی در ماه‌های مختلف سال 2023 داشته است. برای نمونه خرده فروشی در کشور چین در ماه مارس 2023 به بالاترین حد خود در 2 سال گذشته رسیده است. علاوه بر این میزان تولیدات صنعتی کشور چین نیز در 5 ماه اول سال 2023 بیشترین میزان افزایش را در مقایسه با سال‌های پیشین داشته‌اند و نرخ بیکاری در چین نیز به کمترین میزان خود در 7 ماه گذشته رسیده است.

در حوزه صادرات کالا نیز آمار‌های ارائه شده نشان می‌دهد که از ابتدای سال 2023 میلادی میزان صادرات کالا از چین به طور غیر منتظره‌ای افزایش پیدا کرده است. موردی  که به وضوح اهمیت چین را به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان ثابت می‌کند و اهمیت تجارت با این کشور حصوصا واردات کالا از چین را بیش از پیش برای تاجران مشخص میکند. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد چین و اهمیت واردات کالا از چین، برای اینکه تجارت مناسبی داشته باشید باید وضعیت واردات کالا از چین به ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید با واردات کالای مناسب به سودآوری مناسبی در این حوزه دست پیدا کنید.

 

بهترین کالاهای وارداتی  از چین به ایران چه کالاهایی هستند؟

به صورت کلی واردات بسیاری از کالاها از چین به ایران  مانند لباس وانواع  گوشی همراه فرصت خوبی را برای تاجران ایجاد میکند تا بتوانند از تجارت خود به سودآروی بیشتری دست پیدا کنند. واردات مواد غذایی با توجه به اینکه با نیاز روزانه مردم سروکار دارد و تقریبا غیر قابل حذف از سبد خرید روزانه مردم است از سایر کالا‌ها سود بیشتری را به همراه دارد.

 

با توجه به  طیف گسترده کالاهای چینی سودآوری خرید کالا از بازار چین بسیار بالا است اما در این راه مشکلاتی نیز وجود دارند مانند عدم تسلط تاجران به زبان چینی، عدم اطلاع از قوانین و مقررات تجارت جهانی، عدم شناسایی دقیق نیازهای وارداتی در کشور و سایر مشکلات مربوط به تجارت و واردات کالا و موضوعات دیگر. به همین دلیل است که در حال حاضر عده‌ای از بازرگانان را با چالش‌های بسیار زیادی در زمینه‌ی ورود کالا از چین به ایران مواجه شده‌اند. به همین دلیل است که توصیه میکنیم پیش از هر اقدامی شما باید به عنوان بارگان و تاجر شناخت درستی از بازار چین و نیازهای بازار ایران داشته باشید و سپس با استراتژی مناسب‌تری به انجام واردات مواد غذایی  از کشور چین به ایران اقدام کنید.

 

از اولین مراحل برای شروع  تجارت با هر کشوری از جمله چین داشتن دانش کلفی در حوزه فرآیند بازاریابی در صادرات و واردات کالا از چین به ایران است. به همین دلیل  اطلاع داشتن  از مهم ترین کالاهای وارداتی و صادراتی به تاجران تازه وارد در این حوزه کمک می‌کند تا با دقت بیشتری نسبت به انجام واردات کالا به کشور اقدام کنند و کالاهای مناسب تری را به ایران وارد کنند. وب‌سایت اتاق بازرگانی تهران یکی از منابع مناسب برای پیدا کردن لیست واردات و صادرات بین‌المللی کالا و شناسایی کالاهایپ رسود برای واردات کالا به ایران است. تاجران می‌توانند با با مراجعه به این وب سایت به محصولات وارداتی و صادراتی که با تقاضای زیادی در بازار مواجه هستند را شناسایی کنند. اگر تجربه کافی در حوزه واردات و یا صادرات کالا ندارید به شما پیشنهاد میکنیم تا از دانش و تجربه متخصصین در این حوزه کمک بگیرید. این افراد با داشتن تجربه و دانش خود و سال‌ها فعالیت در حوزه واردات کالا، صادرات و ترخیص کالا، شما را در پروسه تجارت بین‌الملل به ویژه واردات از چین کمک می‌کنند.

 

بیشترین واردات جزئی کالا از چین به ایران  شامل چه کالاهایی می‌شود؟

بیشترین کالاهای واردات که به صورت جزئی از چین به ایران وارد می‌شود براساس آمار سال‌های اخیر به قطعات صنعتی و ابزارهای مورد نیاز کارخانجات و صنایع بزرگ هستند. این کالاها به بخش صنایع مربوط می‌شوند، که مواد اولیه مورد نیاز صنایع و کارخانجات و کالاهای واسطه‌ای برای ساخت محصول و ماشین آلات را در بر می‌گیرند.

کالاهای جزئی دیگر نیز از چین به ایران وارد می‌شوند که بیشتر نیازهای خاص مصرف کنندگان ایرانی را پوشش می‌دهند مانند:

رایانه و لب تاب

تجهیزات پخش صوتی و تصویری و لوازم جانبی پخش (مانند تلویزیون، اسپیکر و …)

مدارهای مجتمع، ترانزیستورها، پردازنده‌ها و بردهای الکترونیکی

قطعات ماشین‌های اداری (پرینتر، اسکنر، چاپگر و …)

انواع مبلمان، تجهیزات چوبی، صندلی و نیمکت

انواع لباس و منسوجات

انواع کیف، کفش و چمدان (کفش چرم و ورزشی)

خودرو و قطعات آن

انواع کابل، لامپ و سیم لوازم برقی

انواع لوازم خانگی بزرگ و کوچک

انواع محصولات پلاستیکی

انواع کنسول‌ها و بازی‌های ویدئویی

این موارد مهم‌ترین و سودآورترین کالا‌ها برای واردات کالا از چین به ایران  هستند. مسلما به لیست بالا می‌توان موارد دیگری را نیز اضافه کرد، اما لیست فوق با توجه به  ارزش دلاری کالاها در سال‌های اخیر تعیین شده است.  توجه داشته باشید  که با توجه به قوانین و ممنوعیت‌های وارداتی کالا و ممنوعیت واردات برخی از کالاهای بالا به ایران در چند ماه اخیر حتما قبل از انتخاب کالا برای  واردات آخرین لیست کالاهای ممنوعه وارداتی  به ایران را بررسی کنید تا در تجارت خود دچار مشکل نشوید و بتوانید بار خود را از گمرک ایران ترخیص کنید.

 

تراز تجاری ایران و چین چگونه است؟

آمارهای چند سال اخیر، از سال 98 تا کنون نشان می‌دهند که کشور چین رتبه برتر تجارت با ایران نسبت به سایر کشورها دارد. در سال 2022 میزان تجارت ایران و چین به رقم 15 میلیارد و 795 میلیون دلار رسیده است که رقم بالایی در حوزه تجارت بین المللی کالا است. این رقم در مقایسه با سال 2021 که رقم تجارت14 میلیارد و 760 میلیون دلار بوده است 7 درصد رشد بین  تجارت بین الملل ایران و چین را نشان می‌دهد. در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی نیز میزان تجارت ایران و چین به 6. 5 میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود، در پایان سال رشد کلی ارزش تجارت با چین را در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد باشیم.

همانطور که می‌دانید در حال حاضر کشور چین به عنوان شریک اصلی  تجاری ایران یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای تولیدیدر ایران به شمار می‌رود. شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که میزان صادرات ایران به چین در سال 2022 چقدر است؟ براساس آمار گمرک چین، میزان صادرات کالا از ایران به چین در سال 2022 حدود 6. 35 میلیارد دلار بوده است. در این بین  محصولات شیمیایی و فراورده‌های پتروشیمی بیشترین سهم صادرات کالا از ایران به کشور چین را داشته‌اند.

در مقابل واردات کالا از چین به ایران نیز  در سال 2022، 9. 44 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این میزان رشد 1. 5 درصدی واردات کالا از چین به ایران را نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد. براساس این آمار، میزان تراز تجاری ایران و چین بیش از 3 میلیارد دلار سودآوری بیشتر برای تاجران چینی داشته است. موضوعی که نشان دهنده موفقیت بیشتر واردات کالا از چین به ایران نسبت به صادرات کالا از ایران به چین است.

در حوزه واردات کالا به ایران  پس از چین، کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و کره جنوبی در رتبه‌های بعدی تجارت با ایران قرار دارند. در حوزه صادرات کالا نیز در سال‌های اخیر پس  از عراق و امارات متحده عربی کشور چین سومین رتبه را به خود اختصاص داده است. براساس آمار‌ها می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که کشور چین شرایط مناسب و بهتری را در حوزه  صادرات به ایران دارد، و حجم بالای تجارت با این کشور سبب شده تا بسیاری از بازرگانان کشور ایران نیز به فکر تجارت و واردات کالا از چین به ایران بیفتند.

 

حداقل سرمایه برای واردات کالا از چین

برای مشحص کردن حداقل سرمایه برای واردات کالا از چین باید ماورد زیادی را مد نظر قرار دهید. شما باید در ابتدا میزان، حجم و نوع کالا، چگونگی حمل و نقل محموله و سایر موارد که برای ورود کالا از چین به ایران اثرگذار هستند را مشخص و بررسی کنید. هر کدام از این موارد می‌توانند در تعیین دقیق یا تخمین هزینه نهایی و سرمایه مورد نیاز اثرگذار باشند.

به همین دلیل است که اغلب  نمی‌توان سرمایه مشخص و محدودی را برای واردات کالا از چین به ایران تعیین کرد.

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از کالاها از کشور چین به ایران وارد می‌شوند به همین دلیل حداقل سرمایه مورد نیاز برای واردات کالا به ایران  تا حد زیادی به نوع کالاهای وارداتی و میزان نیاز به واردات آن‌ها به کشور وابسته است.

 

هزینه واردات کالا از چین به ایران چه قدر است؟

برای واردات هر کالا به ایران شما باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید چه برای حمل کالا و چه برای واردات کالا.

در ارتباط با  ورود کالاهای وارداتی از چین نیز این قانون  وجود دارد و برخی هزینه‌های وارداتی می‌توانند براساس به موارد مختلف تغیر کنند. اما شما به عنوان تاجر باید بدانید که  به طور کلی چه عواملی بر هزینه  واردات و صادرات کالا از چین به ایران موثر هستند؟

برخی عوامل موثر بر هزینه صادرات کالا از چین به ایران به صورت کلی عبارتند از:

نیاز به انبارداری یا تست آزمایشگاهی کالا

چگونگی وارد کردن کالا

انتخاب سیستم حمل و نقل

عوامل موثر بر هزینه‌های واردات کالا از چین به ایران عبارتند از:

قیمت کالای خریداری شده در مبدا

هزینه بازرسی کالا

هزینه‌های گمرکی

ثبت سفارش و تخصیص ارز

حمل و نقل

هزینه‌های انبارداری

ترخیص کالا

بیمه

این هزینه در برخی از موارد شامل تخفیفات و معافیت‌هایی نیز می‌شود که می‌توان با استفاده از مشاوره صحیح و به موقع هزینه‌های واردات و صادرات کالا از چین به ایران خصوصا مواد غذایی را تا حد زیادی کاهش داد.

 

کدام کالاهای وارداتی از چین به ایران پرسود هستند؟

اگر شخصی تولید کننده است، ممکن است برای تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود برخی از کالاها را از چین وارد کند، یا تنها برای تامین نیاز بازار و تجارت کالایی را از چین وارد کند. اگر نیت و اهداف برای وارد کننده مشخص باشد، او می‌تواند با در نظر گرفتن هزینه‌ها و نوع کالای مورد نیاز خود سود خوبی را از واردات کالا بدست آورد.

دو گروه عمده کالاهای وارداتی از چین مربوط به  بخش‌های صنعتی و مصرفی در ایران هستند. کالاهای صنعتی وارداتی معمولا برای تکمیل فرآیند ساخت یک کالای دیگر مورد نیاز هستند و به عنوان کالای تخصصی شناخته می‌شوند. کالاهای مصرفی نیز لوازم و مواد مصرفی توسط شهروندان جامعه به صورت کلی هستند.

 

بهترین راه‌های واردات کالا از چین به ایران

کشور ایران دارای گمرکات، بنادر و فرودگاه‌های مختلفی است، اما بیشتر واردات کالا از کشورهای شرق آسیا خصوصا کشور چین به ایران از گمرک منطقه شهید رجایی انجام می‌شود.

برای تجارت با چین شما می‌توانید از گمرک‌ها و راه‌های هوایی، دریایی و زمینی اقدام کنید و محدودیتی برای شما وجود ندارد. البته انتخاب هر کدام از روش‌های حمل و نقل کالا براساس نوع کالا و هزینه‌های حمل آن تعیین می‌شود. برای نمونه مواد غذایی به دلیل محدودیت زمان‌بندی استفاده باید سریع تر از سایر کالا‌ها وارد ایران شوند تا خراب و فاسد نشوند.

در حال حاضر بهترین روش‌های واردات کالا از چین به ایران گمرک بندر امام خمینی، منطقه آزاد تجاری چابهار، منطقه ویژه بوشهر، غرب تهران، گمرک ویژه شهید رجائی، فرودگاه امام خمینی و منطقه ویژه تجاری بم است. اگر قصد واردات و ترخیص کالا از هر کدام   از گمرک‌های کشور را دارید و در این حوزه اطلاعات کافی در اختیار ندارید بهتر است با کارشناسان خبره مشورت کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

 

نحوه ترخیص کالاهای وارداتی از چین به ایران

برای ترخیص کالا‌های وارداتی به ایران شما باید مدارکی مانند  بارنامه، پرفورما، پکینگ لیست، گواهی مبدا و … در اختیار کارشناسان گمرک قرار دهید. کارت بازرگانی برای صحت و سلامت کالاها صادر می‌شود، از جمله موارد ضروری برای ترخیص کالا‌های وارداتی  از چین به ایران در گمرک است. این کارت برای کالاهایی که بر خلاف فرهنگ عمومی کشور نیستند، صادر می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *