کلوزبندی‌های بیمه حمل کالا

بیمه حمل کالا

با توجه به افزایش بازرگانی و تجارت در جهان، ریسک‌های مربوط به باربری و حمل و نقل نیز افزایش پیدا کرده‌اند، ترانزیت کالا در حجم بالا برای تجار، بازرگانان و شرکت‌های حمل و نقل نگرانی‌های زیادی به همراه دارد چرا که ممکن است بار در طول مراحل مختلف حمل دچار آسیب شود و خسارت‌های زیادی برای مالک و شرکت حمل و نقل ایجاد کند. با توجه به این امر و به دلیل اینکه احتمال آسیب دیدن کالا در شرایط مختلف مانند حمل کالا با ماشین آلات، مواد اولیه، بارگیری و یا زمان حمل و نقل از مبدا تا مقصد وجود دارد، پوشش‌های مختلف بیمه نامه حمل و نقل کالا برای مقابله با این شرایط ایجاد شده‌اند، اگر می‌خواهید بار شما در صورت بروز مشکل شامل بیمه نامه شود و خسارت کمتری را متحمل شوید، استفاده از بیمه نامه در طول فرایند حمل و نقل کالا ضروری است.

با توجه به اهمیتی که این دسته از بیمه نامه‌ها در حمل و نقل کالا دارند، در این مقاله کلوزبندی‌های بیمه حمل کالا و انواع پوشش‌های بیمه‌نامه باربری و زمان اعتبار آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. اگر به تازگی وارد دنیای تجارت شده‌اید و می‌خواهید در این حوزه به موفقیت برسید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

بیمه باربری چیست؟

بیمه بابربری نوعی از بیمه است که تمامی انواع حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی را شامل می‌شود. براساس این نوع بیمه، بیمه‌گر باید در ازای دریافت حق بیمه مشخص از بیمه گذار، در صورت بروز حادثه‌های ذکر شده در موضوع بیمه کالا در حین حمل کالا از مبدا تا مقصد و آسیب‌دیدن کالا‌ها، تمام خسارت‌های ایجاد شده را جبران کند. در کنار این مورد، موارد زیان وارد شده به شخص ثالث نیز از طریق این بیمه جبران می‌شوند.

 

اصطلاحات رایج بیمه باربری و کلوزبندی کالا

مانند هر کسب و کاری کلوزبندی و بیمه حمل و نقل نیز دارای اصطلاح خاصی است که پیش از اقدام برای دریافت بیمه‌نامه و کلوزبندی کالای خود برای حمل و نقل، باید نسبت به آن‌ها آگاهی کامل داشته باشید. در ادامه تعدادی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

زیان همگانی

زیان همگانی یکی از اصول قانون دریانوردی است که براساس آن همه طرف‌های دخیل در سفر دریایی در صورت بروز هرنوع خسارت که با از دست دادن داوطلبانه بخشی از کالای داخل کشتی برای نجات از خطرات همراه باشد به تناسب سهیم هستند.

بیمه اتکایی

بیمه اتکایی یکی از انواع بیمه نامه باربری است که براساس آن شرکت بیمه‌گر بخشی از تعهدات بیمه‌ای مازاد بر ظرفیت فنی و مالی خود را نزد شرکت بیمه‌گر دیگری بیمه می‌کند.

بارنامه

بارنامه نوعی اوراق بهادار است که از طرف موسسه حمل و نقل و بیمه باربری صادر می‌شود و نام و آدرس گیرنده و فرستنده و نوع و مشخصات کالا، میزان کرایه، روش حمل، تعداد و وزن بار‌ها در آن قید می‌شوند. بارنامه در واقع قرارداد حمل، دریافت و رسید کالا است و به عنوان سند مالکیت کالا شناخته می‌شود.

مانیفست

به فهرست محصولات یک وسیله حمل و نقل مانند کشتی یا قطار که بیش از یک بارنامه دارند و بار‌های مختلف را حمل می‌کنند، مانیفست می‌گویند. در فارسی به این شرایط  فهرست کل کالا گفته می‌شود.

وقت هدر شده

زمانیکه کالا بر اثر آتش سوزی، غرق شدن یا سقوط هواپیما آسیب می‌بیند، این بیمه نامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیمه نامه تنها کالا را تا رسیدن به مبادی ورودی کشور تحت پوشش قرار می‌دهد. در مواقع دیگری که این بیمه کاربرد دارد شرایطی است که در آن هزینه تعمیر و بازرسی کالا از ارزش واقعی کالا بیشتر می‌شود. در این شرایط بیمه‌گر ترجیح می‌دهد غرامت آن را پرداخت کند.

ارزش مورد بیمه

اگر بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق خاصی مطرح نشده باشد، ارزش مورد بیمه برابر است با مجموعه قیمت خرید کالا و هزینه حمل و نقل و عدم نفع.

 

عدم‌النفع باربری چیست؟

در بیمه نامه باربری و کلوزبندی کالا، بیمه‌گذار می‌تواند ده درصد ارزش کالا را به عنوان ارزش اضافی در نظر بگیرد. در شرایطی که کالا و بار‌ بیمه شده آسیب ببیند، تا درخواست دوباره کالا و رسیدن آن به تاجر و شرکت بیمه کننده، ضرر وارد شده بر مال او جبران می‌شود. به این شرایط عدم‌النفع باربری می‌گویند.

پارتشیپمنت چیست؟

به حمل چندین باره کالا پارتشیپمنت می‌گویند. این عبارت به این معنی است که کالای مورد بیمه طی چند مرحله از مبدأ به مقصد تعیین‌شده در بیمه نامه منتقل می‌شود.

 

ترانشیپمنت بیمه باربری چیست؟

منتقل کردن کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر را ترانشیپمنت بیمه باربری می‌گویند. این دسته از نقل و انتقال کالا در حمل و نقل ترکیبی کالا رایج است. در این روش، کالا با وسایل نقلیه متفاوت مانند کشتی، هواپیما، قطار یا سایر وسایل حمل و نقل به مقصد منتقل می‌شود. جریان انتقال کالا معمولا با تخلیه و بارگیری مجدد کالا همراه است و به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود.

 

FOB در بیمه باربری چیست؟

FOB به معنی تحویل روی عرشه است که برای حمل و نقل با کشتی کاربرد دارد. این عبارت برای بیان فرآیند خاصی از حمل و نقل کالا به کاربرده می‌شود و به معنی قیمت باربری تا لحظه تحویل کالا روی کشتی است. بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوق فروشنده وظیفه دارد تمامی هزینه‌های حمل کالا را تا محل حمل اصلی پرداخت کند و سایر هزینه‌ها پس از این مرحله مانند بیمه، کرایه حمل و تعرفه واردات توسط خریدار پرداخت شود.

 

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟

به بیمه‌‌های  باربری در دسته‌بندی مختلف بیمه‌ای، کلوز می‌گویند. کلوز‌ها پوشش‌های مختلفی دارند و به سه دسته‌ی کلوز A، کلوز B و کلوز C  تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

CPT در بیمه باربری چیست؟

CPT مخفف اصطلاح Carriage Paid To است و در فارسی به معنی پرداخت کرایه حمل تا مقصد حمل مرکب است. این بیمه باربری عمدتا برای بارهایی استفاده می‌شود که به شکل‌های مختلف زمینی منتقل می‌شوند.

 

انواع بیمه باربری بر اساس محدوده جغرافیایی

بیمه‌نامه‌های باربری براساس محدوده حغرافیایی حمل و نقل کالا در چهار گروه مختلف دسته‌بندی می‌شوند:

 

بیمه باربری و حمل و نقل وارداتی

این دسته از بیمه باربری برای کالاهایی است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی از کشور‌های دیگر خریداری شده و به شکل برات بدون انتقال ارز یا به کمک اعتبارات اسنادی وارد کشور می‌شوند. براساس قوانین جاری در حال حاضر این دسته از بیمه نامه‌ها باید برای تمامی کالاهای وارداتی خریداری شود و خرید آن اجباری است.

 

بیمه باربری و حمل و نقل صادراتی

این بیمه نامه برای کالاهایی استفاده می‌شود که از ایران به کشور‌های مختلف حمل و صادر می‌شوند و با توجه به شرایط فروش به بیمه‌ نامه صادرانی نیاز دارند. براساس این بیمه نامه شرکت‌های بیمه کننده، کالای صادراتی را از ایران تا کشور مقصد تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند. در این نوع بیمه‌نامه‌ ذینفع یا ذینفعان باید مشخص شوند.

 

بیمه باربری و حمل و نقل ترانزیت

مقصد و مبدا برخی از کالاها خارج از ایران است درحالیکه که ممکن است کشور ایران در مسیر این حمل و نقل قرارداشته باشد. به بیمه نامه‌های مربوط به این دسته از کالا‌ها، بیمه نامه‌های ترانزیت گفته می‌شود. نرخ و شرایط بیمه نامه‌های ترانزیت مشابه بیمه نامه‌های کالاهای صادراتی از ایران است. برای دریافت این نوع بیمه نامه داشتن مجوز مدیریت بیمه‌های باربری و حمل و نقل الزامی است.

 

بیمه باربری و حمل و نقل داخلی

تمامی تولیدات و کالاهایی که توسط تولیدکنندگان و تاجران در حوزه جغرافیایی ایران جابجا می‌شود، توسط این بیمه پوشش داده می‌شوند.

 

انواع بیمه باربری بر اساس پوشش

بیمه‌های باربری بر اساس پوشش به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

بیمه نامه از بین‌ رفتن‌ تمامی‌ كالا

بیمه نامه از بین‌ رفتن‌ تمامی‌ كالا در حال حاضر در دنیا منسوخ شده است و کاربردی ندارد، در حال حاضر این نوع بیمه به نام بیمه نامه تشریفاتی یا بیمه گمرگی شناخته می‌شود. براساس‌ شرایط بیمه، ‌بیمه‌گر زمانی‌ خسارت وارد شده به کالا را جبران‌ می‌كند كه‌ تمامی‌ كالا و محموله‌ در حین حمل‌ به دلیل یكی‌ از خطرات‌ دریایی از بین‌ رفته‌ باشد. به ‌همین‌ دلیل‌ اگر بخش‌ اعظم کالا آسیب دیده باشد و تنها بخش محدودی از آن سالم باشد، شرکت ‌بیمه‌گر تعهدی‌ در جبران‌ خسارت‌ كالا نخواهد داشت.

بر اساس‌ مصوبه هیئت‌ وزیران‌، تمامی كالاهای‌ صادراتی‌ از ایران باید تحت‌ پوشش‌ ‌بیمه‌ای‌ قرار گیرند، چون‌ عرف‌ بر این ‌است‌ كه‌ خریدار، پوشش‌ ‌بیمه‌ای‌ مورد نیاز خود را براساس با ارزش کالا، نزد ‌بیمه‌گر كشور خود تهیه‌ می‌کند. این‌ نوع‌ پوشش‌ ‌بیمه‌ای‌ به‌صورت‌ تشریفاتی‌ و تنها برای ترخیص‌ كالا برای‌ صادرات‌ مورد استفاده‌ است.

کلوز بندی  C

خطرات تحت پوشش ‌بیمه‌گران كالا با كلوز C عبارتند از:

انفجار یا آتش سوزی

زمین‌گیر شدن، به گل نشستن، برخورد با کف دریا یا واژگون شدن شناور و کشتی

‌خارج شدن یا واژگونی وسیله حمل و نقل زمینی

تخلیه کالا در بندر به صورت اضطراری

برخورد کشتی‌ها، شناور‌ها یا هر وسیله حمل و نقل دریایی دیگر به هم یا برخورد با جسم خارجی در آب

به دریا انداختن کالا‌ها برای سبک سازی

از بین بردن كالا برای در جریان زیان همگانی

خسارت همگانی

علاوه بر خطرات اشاره شده در كلوز C شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه اضافی، خطر عدم تحویل كامل كالا طبق كلوز (عدم تحویل انستیتو ‌بیمه‌گران لندن) را نیز فعال کنید. در این صورت باید در کنار قید شرط در قسمت شرایط خصوصی بیمه نامه، کلوز ذکر شده را نیز به بیمه نامه الحاق کنید. این بیمه نامه براساس شرایط محدود ذکر شده بیمه نامه‌ای ارزان قیمت است که تنها برای برخی از کالا‌ها که احتمال آسیب جزئی در آن‌ها وجود دارد به کار برده می‌شوند مانند فولاد، آهن و تیرآهن.

کلوز بندی  B

خطرات تحت پوشش بیمه كالا با كلوز B عبارتند از:

کلیه خطرات ذكر شده در مجموعه کلوز c

افتادن کالا از روی عرشه به داخل دریا

زلزله، آتشفشان صاعقه

وارد شدن آب به داخل کشتی، شناور، محفظه کالا و انبار

از بین رفتن کالا به دلیل افتادن در زمان بارگیری یا تخلیه

براساس قوانین، در کنار خطرات مندرج در کلوز بندی B خسارت‌های ناشی از عدم تحویل یك بسته كامل كالا، دزدی، قلاب‌زدگی، آبدیدگی، روغن‌زدگی، شكست، ریزش و خسارت ناشی از كالاهای دیگر نیز تحت تاثیر این نوع پوشش بیمه‌ای هستند.

سهم ‌بیمه‌گذار از خسارت

در کلوز بندی B به دلیل پوشش خطرهای اضافی در ایران، برابر با ۳% ارزش هر بسته خسارت‌دیده، فرانشیز به ‌عهده ‌بیمه‌گذار است. منظور از بسته در بیمه نامه‌ها کوچک‌ترین واحد بسته‌بندی مندرج در بارنامه‌ است. برای خطراتی که بین کلوزبندی C و B مشترک‌ هستند، فرانشیز اعمال نمی‌شود.

کلوزبندی  A

در کلوزبندی A، تمامی خطرات به‌جز موارد استثناء ذکر شده تحت پوشش کامل بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

استثنائات کلوزهای سه گانه بیمه باربری و حمل و نقل

بیمه باربری و حمل و نقل کلوزهای B،  Aو C به‌هیچ ‌وجه خطرات زیر را تحت پوشش قرار نمی‌دهند:

کسری و نشست عادی وزن کالا به دلیل حجم بالا یا فرسودگی

آسیب دیدن یا تلف شدن کالا در اثر ایجاد هزینه عمدی از طرف بیمه‌گذار

آسیب دیدن و تلف شدن کالا به دلیل مناسب نبودن بسته‌بندی کالا یا شرایط آماده سازی کالا برای ارسال

آسیب دیدن و تلف شدن کالا به علت مشکل ذاتی یا ماهیت کالا

آسیب دیدن و تلف شدن کالا یا هر نوع هزینه‌ای که به دلیل تاخیر در ارسال کالا ایجاد شده باشد حتی اگر این تاخیر به دلیل خطرات بیمه‌ای باشد.

آسیب دیدن و تلف شدن کالا به دلیل ورشکستگی مالکان، اجاره‌کنندگان، مدیران یا شرکت حمل و نقل.

آسیب دیدن و تلف شدن کالا به دلیل استفاده از هر نوع سلاح یا وسیله‌ای که با انرژی اتمی کار می‌کند.

عدم توانایی دریانوردی کشتی یا شناور و مناسب نبودن آن برای حمل کامل و ایمن کالای مد نظر.

جنگ، جنگ‌های داخلی، شورش‌ها، قیام‌ها و مشکلات داخلی

مصادره، توقیف و ضبط بار و موارد مشابه از این دست

هر نوع حمله تروریستی

تعطیلی محل کار، اعتصاب، آشوب، اغتشاشات داخلی و درگیری بین کارگران

در برخی از استثنائات از جمله احتمال جنگ، شورش و اعتصاب شما می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، پوشش مربوط به این موارد را نیز به بیمه نامه بابری خود اضافه کنید.

پوشش داخلی

در بیمه‌نامه‌ باربری و حمل و نقل داخل ایران خطرات تحت پوشش به دو دسته کلی خطرات اصلی و فرعی تقسیم‌ بندی می‌شوند و به شرح زیر هستند:

خطرات اصلی

به این دلیل به آن‌ها خطرات اصلی می‌گویند که احتمال وقوع آن‌ها در زمان حمل کالا در مقایسه با کالاهای دیگر بیشتر است و این نام‌گذاری ربطی به ماهیت بیمه ندارد، این خطرات عبارتند از:

پرت شدن وسیله، نقلیه آتش سوزی، تصادف و واژگونی

خطرات فرعی

خطرات فرعی نوعی از خطرات در حمل و نقل کالا هستند که معمولا خود کالا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، این موارد با درخواست بیمه‌گذار و پرداخت حق بیمه اضافی به بیمه نامه اضافه می‌شوند. خطرات فرعی رایج عبارتند از:

برخورد جسم خارجی با کالای بیمه شده

بارگیری و تخلیه کالا

سرقت کامل محموله با وسیله نقلیه با فرانشیز ۲۰ درصد ارزش محموله

خطرات اصلی به شکل پیش فرض در شرایط بیمه نامه خصوصی باربری چاپ می‌شوند و خطرات اضافی باید پس از دریافت مجوز درخواست بیمه گذار با پرداخت حق بیمه اضافی در بخش خطرات اصلی در شرایط خصوصی درج شود.

نوشتن نام وسیله نقلیه و بارنامه در متن بیمه نامه حمل و نقل الزامی است در غیر این صورت باید متن زیر در بیمه نامه نوشته شود:

بیمه‌گذار وظیفه دارد پیش از شروع حمل بار، شماره وسیله‌نقلیه و بارنامه را به صورت کتبی به ‌بیمه‌گر اعلام کند. در غیر این صورت ‌بیمه‌گر هیچ  تعهدی در قبال خسارت وارده شده به بار نخواهد داشت.

شرایط بیمه باربری

بیمه نامه باربری انواع مختلفی دارد بر همین اساس نیاز است تا شرایط کاملا یکپارچه‌ای داشته باشد. در ادامه برخی از این شرایط را برای آگاهی بیشتر شما بررسی خواهیم کرد.

شروع و خاتمه تعهدات ‌بیمه‌گر

زمان شروع و پایان تعهدات بیمه‌گر بسته به اینکه بیمه باربری داخلی باشد یا بین‌المللی متفاوت است.

مدت اعتبار کلوزبندی‌های A ،B و C در بیمه نامه‌های بابربری بین‌المللی یکسان است. این ‌بیمه‌نامه‌ها از زمانیکه کالای مورد نظر، از انبار یا محل نگهداری ذکر شده در بیمه نامه بارگیری می‌شود تا زمانیکه کالا به مقصد برسد ادامه دارند. در شرایطی که یکی از حالات زیر رخ دهند بیمه‌نامه به پایان خود می‌رسد:

تخلیه کامل کلا از وسیله حمل و نقل در انبار یا محل نگهداری در مقصد درج شده در بیمه نامه

تخلیه کامل کالا از وسیله حمل و نقل در انبار یا محل درج شده در بیمه نامه به عنوان مقصد، پیش از اینکه بیمه گذار یا کارکنان او این مکان را در نظر گرفته یا تائید کرده باشند.

زمانیکه ‌بیمه‌گذار یا کارکنان او تصمیم‌ می‌گیرند، خارج از مسیر عادی حمل بار از وسایل حمل و نقل زمینی یا کانتینر برای نگهداری کالای بیمه شده استفاده کنند.

زمانیکه موعد انقضای ۶۰ روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی فرا برسد.

اگر پس  از تخلیه کامل کالای بیمه شده از کشتی در بندر مقصد و پیش از انقضای مدت بیمه‌نامه قرار باشد کالا به مقصد دیگری غیر از مقصد تعیین شده در بیمه نامه منتقل شود، بیمه در مدت زمان مقرر در بیمه نامه اعتبار دارد اما با شروع حمل به مقصد جدید دیگر اعتباری ندارد.

تفاوت کلوزبندی‌ها در بیمه باربری

در بیمه نامه‌های باربری براساس گسترده بودن خطراتی که ممکن است کالا را تحت تاثیر قرار دهد و به آن آسیب وارد کند و نیز برای تعیین دقیق مقدار تعهدات شرکت‌های بیمه در برابر شرکت‌های بیمه گزار و استانداردسازی این موضوعات، کلوزبندی‌هایی طراحی و تعیین شده‌اند که در تمام بازار‌های بیمه جهانی کاربرد دارند. این کلوزها عبارتند از کلوز A و کلوز B و کلوز C  هر کدام از کلوزهای بیمه باربری مجموعه‌ای از خطرات را تحت پوشش قرار می‌دهند. در بین این کلوزبندی‌ها کلوز A بیشترین خطرات و کلوز C کمترین خطرات را تحت پوشش قرار می‌دهند. به همین دلیل است که کلوز A گرانتر از بقیه کلوز‌ها است، افراد می‌توانند با توجه به نوع بار و خطرات احتمالی در حین حمل بار خود، یکی از انواع کلوز‌های بیمه باربری را خریداری کنند.

خطرات تحت پوشش کلوز C

آتش سوزی

انفجار

به گل نشستن کشتی یا شناور

زمين‌گير شدن

غرق شدن

واژگون شدن کشتی

تصادف یا برخورد کشتی، شناور یا وسیله حمل با هر جسم خارجی به جز آب

تخلیه کالا در بندر دیگر

به دریا انداختن کالا برای سبک سازی

زیان همگانی

مسئولیت متقابل در تصادف

هزینه ارسال کالا به مقصد

به حداقل رساندن هزینه خسارت وارد شده

مجموعه خطرات تحت پوشش کلوز B

در کنار تمامی موارد تحت پوشش کلوز C خطرات زیر نیز در کلوز بیمه‌ای b تحت پوشش قرار داده می‌شوند:

زلزله، آتشفشان یا صاعقه

افتادن کالا از روی عرشه به دریا

وارد شدن آب دریا، دریاچه یا رودخانه به شناور، کشتی، انبار وسیله حمل، کانتینر یا محل انبار

علاوه بر خطرات بالا که به براساس استاندارد‌های جهانی جزو پوشش‌های کلوز B هستند در ایران و بر طبق آیین نامه شماره 8 شورای عالی بیمه با پرداخت حق بیمه اضافی امکان اضافه کردن موارد دیگری نیز به مجموعه خطرات استاندارد کلوز B  وجود دارد، از جمله: عدم تحویل به موقع کالا، قلاب زدگی، خرابی و شکستن کالا، سرقت و دزدی کالا، ریزش کالا و روغن زدگی

مجموعه خطرات تحت پوشش کلوز A

در کلوز A کلیه خطراتی که ممکن است بار شما را تهدید کنند تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند. در اصل این کلوز، بیمه تمام خطرات است به جز مواردیکه در بیمه نامه قید شده‌اند، کلیه خسارت‌های احتمالی در این نوع بیمه پرداخت می‌شود. علاوه بر خطراتی که در کلوز C و B وجود داشت خطرات زیر در بیمه کلوز A  تحت پوشش قرار میگیرند:

طوفان

دم کردن بار به دلیل شرجی بودن هوا

خرابی عمدی کالای بیمه شده توسط هر فرد متخلف

دزدان دریایی

خسارت‌های ناشی از آفتاب و باران

خسارت هاي ناشی از باراتری

ساييدگي و زنگ‌زدگي

نشتی

خراشیدگی

لب پریدگی

شکستگی

آلودگی و بو گرفتن کالا

موش خوردگی، حشره زدگی و کرم زدگی

 

یکی از مهمترین تفاوت‌های کلوز بیمه‌ای A با کلوزهای بیمه‌ای B و C این است که در کلوز A شرکت بیمه‌گر باید هر نوع خسارت وارد شده به کالا را جبران کند مگر اینکه بتواند ثابت کند آسیب در نتیجه خطری ایجاد شده است که آن خطر در تعهد بیمه نامه نبوده و جزو استثنائات بیمه نامه باربری بوده است. اما در کلوز B و C خریدار بیمه نامه یا بیمه گذار باید ثابت کند خسارت ایجاد شده ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه نامه بر روی کالا ایجاد شده‌اند.

کلوزهای خاص یا سفارشی بیمه باربری

با توجه به نوع کالا شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند تغییراتی در حوزه کلوز‌های بیمه‌ای ایجاد کنند و کلوز‌های استاندارد ذکر شده دیگری برای کالاهای خاص تعیین کنند. در همین راستا تعدادی کلوز خاص توسط انیستیو بیمه‌گران لندن تدوین شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کلوز بیمه مخصوص حمل ونقل انواع روغن، بذر و مواد روغنی

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل کنف

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل کالاهای تجاری

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل گوشت منجمد

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل مواد غذایی منجمد شده

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل کائوچو و لاستیک

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل نفت

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل چوب و الوار

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل ذغال

مدت زمان اعتبار بیمه نامه حمل و نقل کالا

مدت زمان اعتبار بیمه نامه حمل و نقل کالا، از زمان بارگیری کالا  تا زمانیکه وسیله نقلیه باربری، مبدا را به سمت مقصد ترک می‌کند و نیز، هنگام تخلیه کامل کالا در مقصد اعتبار دارد. توجه داشته باشید اگر بار از مسیر اصلی، خارج شود بیمه نامه باربری اعتبار ندارد و فسخ می‌شود.  مدت زمان اعتبار بیمه نامه ترانزیت کالا نیز زمان خاصی دارد و پس از آن تمام می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله بیمه نامه‌های باربری، شرایط و انواع مختلف آن را بررسی کردیم. کلوزبندی‌های بیمه‌ای به شما کمک می‌کنند تا بیمه نامه مناسبی برای کالای خود خریداری کنید و بدون استرس کالای خود را از مبدا به مقصد منتقل کنید.

امتیاز دهید

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *