گواهی‌ بازرسی کالا (تست ریپورت) چیست؟

گواهینامه بازرسی کالا

گواهی بازرسی یکی از مهم‌ترین اسناد در بازرگانی جهانی است و کمیت و کیفیت کالا در این سند تأیید می‌شوند. این گواهینامه از طرف شرکت‌های بازرسی بین‌المللی و با توجه به اطلاعات مندرج در متن قراردادنامه صادر می‌شود، در بازرسی کالا مشخصاتی مانند تعداد، نوع، وزن و بسته‌بندی بررسی و عملیات نمونه‌برداری و آزمایش در صورت نیاز انجام می‌شود گواهی بازرسی کالا انواع مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم انواع گواهی بازرسی در تجارت بین المللی را بررسی کنیم. اگر شما هم به تازگی وارد دنیای تجارت شده ایو یا می‌خواهید به عنوان فعال بازرگانی فرایند تجاری سازی کالاهای خود را آغاز کنید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

گواهی بازرسی چیست؟

در تجارت بین‌المللی طرفین معامله از کشورهای مختلفی هستند علاوه بر این امکان حمل و بارگیری از کشور ثالث نیز در بازرگانی جهانی وجود دارد به همین دلیل  خریدار تا پیش از تحویل کالا، نمی‌تواند از تطابق کالا با قرارداد مطمئن باشد. در این شرایط شرکت‌های بازرسی با ارزیابی کالا از لحاظ کمیت، کیفیت، استارندارد و بررسی تطابق داشتن کالا با متن قرارداد گزارشی را ارائه می‌دهند به این گزارش گواهی بازرسی می‌گویند. گواهی بازرسی کالا معمولاً برای واردات کالاهایی مانند محصولات فاسد شدنی، گوشتی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی صادر می‌شود. با توجه به این که  گواهی بازرسی برای ترخیص کالا و تخصیص ارز اهمیت ویژه‌ای دارد بهتر است حتما با شرکت‌های بازرگانی مشورت کنید. کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل در این زمینه دانش و تجربۀ کافی را دارند و شما را برای انجام تجارتی امن و سریع راهنمایی می‌کنند.

 

انواع گواهی بازرسی در تجارت جهانی

بازرسی و ارزیابی کالا به چند روش انجام شدنی است که براساس به زمان و مکان و شرایط تعیین می‌شوند. در ادامه مقاله معرفی مختصری از انواع گواهی بازرسی ارائه خواهیم کرد:

بازرسی حین تولید و ساخت

این بازرسی در زمان تولید کالا انجام می‌شود و برای کالاهایی است که متریال اولیه و روند ساخت و تجهیزات استفاده شده در آن‌ها مهم‌ات. لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات غذایی و تجهیزات پزشکی از کالاهایی هستند که به این روش بازرسی می‌شوند.

بازرسی قبل از حمل

در این روش کالا‌ها از لحاظ ظاهری و فیزیکی ارزیابی می‌شوند، این روش به بازرسی چشمی یا ظاهری هم معروف است. در بازرسی قبل از حمل کالا‌ها  به‌صورت رندوم و از لحاظ کیفی، کمی، بسته‌بندی و بارگیری بررسی می‌شوند.

بازرسی پروفرما

در این روش  بازرسی کالا از جنبه ارزش ارزیابی می‌شود. این سند علاوه بر ایجاد اطمینان برای خریدار از ارزش و صحت قیمت کالای خریداری شده برای ارائه به بانک نیز ضروری است، بانک این سند را برای جلوگیری از سوءاستفاده از وام‌های کم‌بهره یا ارز ارزان‌قیمت درخواست می‌کند.

بازرسی اصالت فروشنده

شرکت‌های بازرسی ماهیت  و هویت فروشنده و توانایی او در انجام تعهدات را بررسی و به‌نوعی منبع‌یابی انجام می‌دهند.

بازرسی استاندارد اجباری

سازمان ملی استاندارد هر ساله لیستی از کالاهایی که باید استانداردها لازم را داشته باشند منتشر می‌کند. اگر کالای وارداتی در این لیست باشند نیاز است که از آن‌ها نمونه‌برداری و آزمایش تست انجام شود. پس از آن نتایج حاصل از آزمایش و اظهارنامه و گواهی بازرسی به سازمان استاندارد برای صدور گواهی ارائه می‌شود.

بازرسی مقصد

در برخی از شرایط زمان تحویل کالا اهمیت زیادی دارد از جنبه دیگر هم بازرسی‌ها در مبدأ نیز زمان‌بر هستند. در چنین مواردی خریدار از بازرسی در حین تولید و در مبدأ چشم‌پوشی می‌شود و درخواست بازرسی در مقصد صادر می‌شود.

مراحل دریافت گواهی بازرسی

تعیین استانداردها و مقررات: در ابتدا شما باید استانداردها و مقررات مربوط به کالای خود را بررسی کنید شما باید مطمئن شوید که کالای شما با تمامی مجوز‌ها و الزامات مرتبط تطابق کامل دارد.

انتخاب ارگان بازرسی: شما باید یک ارگان بازرسی معتبر را انتخاب کنید که توانایی انجام بازرسی کالای شما را دارد و گواهی بازرسی صادر می‌کند که معتبر است.

تماس با ارگان بازرسی: با ارگان بازرسی تماس بگیرید و جزئیات مربوط به بازرسی، انجام آن و هزینه‌های مرتبط را تعیین کنید.

انجام بازرسی: ارگان بازرسی به محل تولید یا مبدأ کالا می‌آید و بازرسی کالا‌های شما را انجام می‌دهد. این بازرسی شامل بررسی کیفیت، مشخصات فنی، استانداردها و مقررات است.

صدور گواهی بازرسی: اگر کالا بازرسی را با موفقیت پشت سر بگذارد و به استانداردها و مقررات مربوطه تطابق داشته باشد، این ارگان گواهی بازرسی در مبدا را صادر می‌کند.

ارائه گواهی به مقامات مربوطه: شما باید گواهی بازرسی را به مقامات دولتی یا سازمان‌های مربوطه ارائه کنید. این امر ممکن است برای دریافت مجوز‌ها یا واردات کالا به کشورهای دیگر لازم باشد.

پایش و تجدید بازرسی: در برخی موارد، شما باید به طور دوره‌ای بازرسی کالا را تکرار کنید و گواهی‌های بازرسی جدیدی را دریافت کنید. لطفاً به مقررات و قوانین مربوط به بازرسی کالا در کشور خود و نوع کالایی که قصد واردات یا صادرات آن را دارید مراجعه کنید، زیرا جزئیات و مراحل ممکن است متفاوت باشند.

 

بازرس کالا چه وظیفه‌ای دارد؟

بازرس کالا نمایندۀ خریدار و سازمان استاندارد است و مطابق با درخواست آن‌ها بار را بازرسی می‌کند.

 

مهم‌ترین وظیفۀ بازرس برای گواهی بازرسی چیست؟

بررسی اصالت و صلاحیت صادرکننده

ارزیابی کالا و تطبیق کیفیت آن با قرارداد

ارزیابی مبدأ و کشور سازنده

بررسی بسته بندی و اطمینان از آسیب ندیدن کالا

ارزیابی و تأیید وسیله حمل‌ونقل

بررسی از لحاظ کمیت و تعداد سفارش

تست ریپورت

بازرسی سال ساخت و اطمینان از نو بودن کالا

 

تست ریپورت چیست؟

تست ریپورت آنالیز فنی محصولاتی است که ممکن است برای محیط زیست و انسان خطرآفرین باشند کالاهایی مثل مواد شیمیایی، پودر، مایع و محصولاتی از این دست نیاز به این گواهی دارند.

 

اهمیت بازرسی کالا چیست؟

اطمینان از کیفیت کالا در صادرات و واردات دغدغه اصلی بازرگانان و مسئولین کشورهای طرف معامله است. به همین دلیل شرکت‌های بازرسی تأسیس و به جز جدانشدنی در تجارت بین‌المللی تبدیل شده‌اند. بازرسی کالا در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل صادرات و واردات جهانی است. به همین دلیل  کمیته جهانی استاندارد یا به عبارتی ایزو دستورالعمل‌هایی را برای بازرسی تدوین کرده است این دستورالعمل‌ها با هدف آسان شدن  مراحل بازرسی و مرجع و منبع بررسی کالا در کشورهای مختلف جهان است.

 

مزایای بازرسی کالا چیست؟

در حالت کلی ارزیابی کالا مزیت‌های زیر را به همراه دارد:

کاهش هزینه‌های جایگزینی و تعمیر در صورت نیاز

مانع از آسیب دیدن کالا و ایجاد خلل در اعتبار شرکت

پیش‌بینی تأخیرهای احتمالی در فرایند تولید و حمل

بهبود یافتن ارتباط با تأمین‌کننده کالا

کاهش نارضایتی مشتری از محصولات معیوب

اطمینان از کیفیت کالا در مراحل تولید

برطرف کردن مشکلات شناسایی شده

اطمینان از سلامت کالا و پرداخت هزینۀ آن

گواهی بازرسی کالا به انگلیسی عبارت  Certificate of inspection of goods است و در معاملات تجاری بین‌المللی برای استفاده از این گواهی از این عبارت استفاده می‌شود.

 

مهم‌ترین وظایف شرکت‌های بازرسی کالا

در زمان بازرسی کالا فعالیت‌های گوناگونی صورت‌گرفته و کمیت و کیفیت کالاهای وارداتی بررسی می‌شوند. باتوجه‌به اهمیت بازرسی کالا بسیار مهم است که انجام این کار توسط یک شرکت معتبر صورت گیرد

در زمان بازرسی کالا، شرکت‌های بازرسی باید بر اساس اطلاعات ارائه شده خریدار مانند اطلاعات فیزیکی، کیفی، کمی و غیره، مرسوله را بررسی و ارزیابی کنند و در صورت مغایرت کالا با اطلاعات ارسال شده خریدار، تمامی مغایرت‌ها را به خریدار اطلاع بدهند.

بررسی صلاحیت و توانایی‌های کیفی صادرکننده

بررسی کالا جهت تطابق کیفیت آن با سفارش صورت‌گرفته

ارزیابی کمیت کالا و تأیید میزان سفارش شده

بررسی سال ساخت کالا و اطمینان از نو یا مستعمل‌ بودن آن

تأیید محل تولید یا کشور سازنده کالا

بررسی نحوه بسته‌بندی و تأیید آن

تأیید وسیله حمل

 

شرکت‌های بازرسی پس از بررسی، ارزیابی و انطباق کالاها با خواسته‌های مشتری اقدام به صدور گواهی‌نامه و تأییدیه‌های گوناگون ارائه می‌دهد. مهم‌ترین این گواهی‌ها عبارت‌اند از:

بازرسی کالا کیفی و کمی (COI یا Certificate Of Inspection)

گواهی تعیین ارزش (PVC یا Peice Value Certificate)

گواهی رضایت‌مندی مشتری (CSC یا Customer Satisfaction Certificate)

گواهی بازرسی قبل از حمل (PSI یا Pre Shipment Inspection)

گواهی بازرسی ظاهری (VCI یا Visual Inspection Certificate)

گواهی مؤید نامه (CI یا Certificate of Letter)

گواهی بازرسی ماهوی کالا (SIC یا Standard Industrial Classification)

گواهی راه‌اندازی (CC یا Commissioning Certificate)

گواهی بسته‌بندی (PL یا Packing List)

گواهی‌های آزمایشگاهی (TR یا Test Report)

گواهی انطباق کیفیت کالا (VOC یا Verification Of Conformity)

 

چه زمان به گواهی بازرسی کالا نیاز داریم؟

زمانی که ارزش کالا بالا است یا مشتری حساسیت‌های بالایی دارد از گواهی بازرسی کالا استفاده می‌شود گواهی بازرسی کالا به مشتری اطمینان می‌دهد که کالای ارسال شده از نظر کمی و کیفی مطابق با انتظارات مشتری هستند.

گواهی بازرسی کالا را می‌توان به بانکی که خریدار اعتبارات اسنادی را دریافت کرده است یا خود خریدار ارائه داد. اگر گواهی بازرسی کالا برای ارائه به بانک ارائه‌دهنده اعتبار اسنادی صادر شود باید نامه درخواستی برای انتقال پول را با این مضمون ارائه کنید که پرداخت کامل پول و انجام تعهدات مالی، نیاز به ارائه گواهی بازرسی و استاندارد دارد.

 

گواهی بازرسی کالا برای چه کشورهایی ضروری است؟

واردات کالا از برخی از کشورها بدون در نظر گرفتن نوع کالا، ماهیت و ارزش کالای وارداتی نیاز به ارائه گواهی بازرسی دارد. در لیست زیر برخی از کشورهایی که ارائه گواهی بازرسی برای آن‌ها الزامی است را خواهیم کرد:

کامرون

مالاوی

موریتانی

مکزیک

سنگال

کومور

ساحل عاج

اتیوپی

گینه

اکوادور

کامبوج

هند

اندونزی

ایران

کویت

ماداگاسکار

مالی

مالاوی

موریتانی

توگو

ازبکستان

سیرالئون

نیجر

موزامبیک

لیبریا

اتیوپی

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری کنگو

جمهوری آفریقای مرکزی

بورکینافاسو

بنگلادش

بنین

توجه داشته باشید که این لیست هرسال به روز رسانی می‌شود برای اطمینان خاطر در این زمینه بهتر است با گمرک تماس بگیرید.

تست ریپورت به صورت کلی آنالیز فنی محصولاتی است که توسط کارخانه بر اساس استاندارد تعریف شده، تولید می‌شوند. محصولاتی که از لحاظ ایمنی و بهداشت برای محیط‌زیست و انسان خطر ایجاد کنند باید تست ریپورت برای آن‌ها انجام شده باشد. کالاهایی مانند مواد شیمیایی، پودر، مایعات و غیره برای حمل بار و ترخیص از گمرک نیاز به این گواهی دارند.

 

سخن پایانی

در  تجارت بین‌المللی برای ارزیابی کمیت و کیفیت کالاهای خریداری شده از گواهی تحت عنوان گواهی بازرسی کالا استفاده می‌شود. این گواهی‌نامه برای واردات برخی از کالاها الزامی است و اگر این گواهی وجود نداشته باشد کالای شما از گمرک ترخیص نمی‌شود. در این مقاله  گواهی بازرسی کالا که یکی از مهم‌ترین اسناد بازرگانی است را بررسی کردیم.

خریدار یا فروشنده کدام مسئول پرداخت هزینه بازرسی کالا است؟

در ارتباط با هزینه بازرسی کالا هر یک از طرفین قرارداد (خریدار و فروشنده) که براساس قرارداد پرداخت این هزینه را برعهده گرفته باشد، موظف است هزینه بازرسی را پرداخت کند.

انواع بازرسی کالا کدام‌اند؟

بازرسی پیش از حمل، بازرسی حین تولید، بازرسی قیمت و بازرسی استاندارد اجباری از انواع کاربردی گواهی بازرسی کالا است.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *