cbm چیست؟ نحوه محاسبه CBM

cbm چیست

تعیین هزینه‌های حمل و نقل اغلب بسیار ساده است. شرکت‌های حمل و نقل با استفاده از CBM، اندازه محموله شما را تعیین می‌کنند. بنابراینCBM  چیست؟ مخفف متر مکعب است و برای اندازه گیری حجم بار استفاده می‌شود. این بخش آسان است. اما وقتی می‌پرسیم CBM و نقش آن در حمل و نقل چیست، محاسبات کمی پیچیده‌تر می‌شوند. این راهنما به بررسی CBM و نحوه استفاده از آن برای تعیین هزینه‌های احتمالی حمل و نقل می‌پردازد.

 

فرمول CBM و نحوه محاسبه CBM

فرمول CBM یک محاسبه ساده است، حاصل ضرب مقدار موارد طول در عرض در ارتفاع است. اگر محموله شما دارای اقلام با اندازه‌های مختلف است، به سادگی فرمول را برای هر اندازه تکرار کنید و حجم‌ها را اضافه کنید.

 

مراحل محاسبه CBM

انتخاب واحد اندازه گیری (متریک یا امپریالیستی)

تعداد واحدها (پالت، جعبه یا کارتن) را تایپ کنید

وارد کردن طول، عرض و ارتفاع

حجم کل به صورت خطی نمایش داده می‌شود.

همانطور که گفته شد،CBM  مخفف متر مکعب است و اندازه‌‌گیری حجم است. هنگامی که CBM محموله خود را بدست آوردید، می‌توانید از آن برای تعیین وزن قابل شارژ استفاده کنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ابتدا بیایید نحوه محاسبه CBM هر بسته را بررسی کنیم:

مربع یا مستطیل – برای محاسبه CBM ، باید از همان معادلاتی که در هندسه دبیرستان یاد گرفتیم برای محاسبه حجم استفاده کنیم. ساده‌ترین محاسبه برای مربع یا مستطیل است. به سادگی ابعاد طول x عرض x ارتفاع را ضرب کنید. به عنوان مثال، بسته‌ای به طول ۱ متر، عرض ۱ متر و ارتفاع ۱ متر می‌تواند ۱ CBM باشد. برای مثال کمی پیچیده‌تر، اجازه دهید بسته‌ای به طول ۲ متر در عرض ۳ متر و ارتفاع ۱ متر را بررسی کنیم. معادله به این صورت است: ۲ ضربدر ۳ ضربدر ۱ = ۶ CBM

محاسبه CBM سیلندر

متأسفانه همه‌ی بسته‌ها مستطیل کامل نیستند. شکل دیگری که ممکن است به آن برخورد کنید، یک بسته استوانه‌ای است. برای محاسبه CBM کالاهای استوانه‌ای، باید با محاسبه شعاع شروع کنید. شعاع اندازه گیری از مرکز دایره تا محیط آن یا نصف قطر است. هنگامی که شعاع را به دست آوردید، از این معادله استفاده کنید: 𝜋 x ارتفاع x شعاع² = CBM در این معادله، 𝜋 3. 14 برآورد می‌شود. برای مربع شعاع، آن را در خودش ضرب کنید.

محاسبه CBM  اشکال نامنظم

برای بسته‌هایی با شکل عجیب، شما طولانی‌ترین نقاط طول، عرض و ارتفاع را اندازه گیری می‌کنید و از همان معادله‌ای استفاده می‌کنید که برای یک مستطیل استفاده می‌کردید.

تبدیل

CBM با استفاده از متر محاسبه می‌شود. از آنجایی که ما اغلب بر حسب سانتی‌متر اندازه گیری می‌کنیم، ارزش دارد که بدانیم چگونه سانتی‌متر را به متر تبدیل کنیم. یک متر ۱۰۰ سانتی‌متر است، بنابراین اگر ابعاد کالای شما به سانتی‌متر بود، شما می‌توانید بعد از ضرب ابعاد کالا به سانتی‌متر، برای محاسبه CBM  دریایی عدد نهایی را تقسیم‌بر ۱۰۰۰ و برای بار هوایی تقسیم‌بر ۶۰۰۰ نمایید.

حجم مکعب حمل و نقل معمولاً برای دریافت قیمت مورد نیاز است. از ماشین حساب CBM (متر مکعب) برای محاسبه آسان CBM و تعداد محصولاتی که در یک کانتینر حمل و نقل قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. این عدد مبنای بسیاری از محاسبات است که تعیین می‌کند چه مبلغی برای حمل و نقل پرداخت خواهید کرد، بنابراین ایده خوبی است که بفهمید حجم متر مکعب در حمل و نقل به چه معناست.

 

CBM چیست؟

CBM یا به صورت کامل متر مکعب، حجم حمل بار برای بارهای داخلی و بین‌المللی است. اندازه گیری CBM با ضرب عرض، ارتفاع و طول محموله محاسبه می‌شود. این پیچیده به نظر می‌رسد، اما استفاده از یک ماشین حساب می‌تواند این امر را به بخشی سریع و آسان از حمل و نقل کالا تبدیل کند.

 

CBM در حمل و نقل چیست؟

CBM حجم محموله شماست، این واژه به خودی خود ممکن است معنی زیادی نداشته باشد، با این حال، این اندازه‌گیری اغلب برای سایر محاسبات مهم حمل و نقل بین‌المللی (زمینی، هوایی و دریایی) کاربرد دارد.

وزن حجمی راهی برای ایجاد یک عدد نظری است که نشان‌دهنده‌ی محموله‌هایی حجیم اما سبک است. به عنوان مثال، یک پالت از توپ‌های پینگ‌پنگ بسیار سبک خواهد بود، اما در هواپیما به اندازه یک پالت وزنه می‌تواند حجم داشته باشد. با محاسبه وزن ابعادی، شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی می‌توانند وزن قابل شارژ را تعیین کنند تا برای یک جعبه آجر به اندازه یک جعبه توپ پینگ‌پنگ کرایه حمل پرداخت نکنید.

وزن قابل شارژ

وزن قابل شارژ بزرگتر از وزن ابعادی/حجمی (معروف به اندازه) یا وزن ناخالص است. به عبارت دیگر، نرخ کرایه حمل و نقل دریایی کالا بیشتر از وزن به حجم کالا متمرکز است. اما حمل و نقل هوایی متفاوت است و وزن ابعادی معمولاً نقش مهمتری نسبت به وزن واقعی دارد.

کلاس باربری

در ایالات متحده، اکثر شرکت‌های حمل ‌و نقل LTL یا خرده بار زمینی، یک عدد نظری را برای جبران بارهای بزرگ به کامیون‌داران ایجاد کرده‌اند. اکثر محصولاتی که با کامیون حمل می‌شوند براساس دسته‌بندی‌های کلاس حمل و نقل ساده که براساس وزن تعیین می‌شوند، ارائه می‌شوند. CBM می‌تواند نقش زیادی در محاسبه کلاس حمل و نقل زمینی داشته باشد.

CBM چگونه بر هزینه‌های حمل و نقل تأثیر می‌گذارد؟

اکنون که می‌دانید چگونه CBM را محاسبه کنید، این سوال پیش می‌آید که این عدد چه ارتباطی با حمل و نقل کالا دارد. در این صورت، شرکت حمل و نقل وزن حجمی جعبه را تعیین می‌کند و آن را با وزن ناخالص جعبه مقایسه می‌کند. هر کدام بالاتر باشد وزن قابل شارژ خواهد بود. بیایید این اصطلاحات را جداگانه بررسی کنیم:

وزن ناخالص: وزن واقعی بسته. اغلب بر حسب کیلوگرم، تن یا پوند بیان می‌شود. ۱۰۰۰ کیلوگرم = ۱ تن

وزن حجمی: وزن ابعادی یا وزن DIM نیز نامیده می‌شود.

وزن قابل شارژ: وزنی که برای تعیین میزان شارژ استفاده می‌شود. این می‌تواند وزن ناخالص یا وزن DIM باشد، هر کدام که بیشتر باشد.

در حالی که وزن یک بسته هزینه حمل و نقل آن را تعیین می‌کند، محاسبه نرخ  CBM در مواردی که بسته بسیار سبک است، اهمیت دارد. در این شرایط، با محاسبه حجم کل یک جعبه و با استفاده از اندازه‌گیری، هزینه حمل و نقل تعیین می‌شود.

 

محاسبه وزن DIM

بنابراینCBM  برای محاسبه وزنDIM بسته شما استفاده می‌شود. برای بدست آوردن وزن DIM خود، CBM  بسته خود را در ضریب DIM ضرب کنید.

این فاکتور DIM بسته به نحوه ارسال بسته تغییر می‌کند. به عنوان مثال، از آنجا که حمل و نقل دریایی به حجم مربوط می‌شود، ضریب استاندارد DIM معادل ۱ CBM  یا ۱۰۰۰ کیلوگرم است. بنابراین، اگر بسته شما ۲CBM است اما وزن آن کمتر از ۲ تن (۲۰۰۰ کیلوگرم) است، وزن قابل شارژ شما همچنان ۲ تن است.

البته این موارد برای محموله‌های بزرگ هستند. برای حمل و نقل با USPS، اگر حجم بسته شما از یک فوت مکعب (۱۷۲۸ اینچ مکعب) بیشتر شود، ممکن است برای وزن DIM خود هزینه دریافت کنید. برای تعیین اینکه آیا بسته شما به این علامت می‌رسد یا خیر، از همان معادله بالا برای تعیین CBM استفاده کنید (اما برحسب اینچ محاسبه کنید). اگر نتیجه بیش از ۱۷۲۸ اینچ مکعب است، باید عدد حاصل را بر ۱۶۶ تقسیم کنید،  نتیجه وزن DIM شما است.

 

سخن پایانی

در این مقاله تمامی نکات مهم در ارتباط با مفهوم حجم متر مکعب در انواع روش‌های حمل و نقل را بررسی کردیم. آشنایی با این اصطلاح به شما کمک می‌کند تا تسلط بیشتری برای مدیریت حمل کالای خود و نیز  صرفه‌جویی در هزینه‌های ارسال کالای خود داشته باشید و در نتیجه بتوانید کسب و کار خود را در مدت کوتاه‌تری به سودآوری بیشتری برسانید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *