ارزش گمرکی کالا TSC چیست؟

ارزش گمرکی کالا

ارزش گمرکی کالا TSC یا Tariff Specific Code، یک کد چهاررقمی است که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی تعیین می‌شود. این کد بر اساس مشخصات کالا، از جمله کد تعرفه، مدل، مشخصات فیزیکی، شیمیایی و فنی، تعیین می‌شود.

 

سامانه TSC گمرک

برای جستجوی شناسه ارزش کالا می‌توانید از سامانه TSC گمرک استفاده کنید، برای جستجو باید کد تعرفه و یا قسمتی از اطلاعات TSC مثل برند کالا و شرح کالا را در وبسایت گمرک وارد کنید. به روز کردن سیستم‌های گمرکی، موازی بودن با فرایندهای تجارت جهانی و روان‌سازی فعالیت‌های ترخیص کالا از جمله مواردی هستند که همیشه در حوزه فعالیت‌های گمرک قرار دارند. در راستای ایجاد رویه واحد در بررسی و تعیین ارزش کالا، گمرک ایران اقدام به طراحی و بهره‌برداری از سامانه تعیین ارزش کالاها Tariff specification code کرده است که آن را TSC می‌نامند.

 

مزایای استفاده از ارزش گمرکی کالا TSC در گمرک

قبل  از راه‌اندازی سامانه TSC، ارزش گمرکی کالاها توسط کارشناسان گمرک تعیین می‌شد. این امر امکان بروز اختلاف در ارزش‌گذاری کالاها را افزایش می‌داد غلاوه بر این، فرایند تعیین ارزش گمرکی، زمان‌بر و پیچیده‌تر بود. پس از راه‌اندازی سامانه TSC، ارزش گمرکی کالاها بر اساس مشخصات کالاها در یک بانک اطلاعاتی، به‌صورت خودکار تعیین می‌شود. این امر، سبب می‌شود تا یکسان‌سازی ارزش‌گذاری کالاها در تمام گمرکات کشور انجام شود و از بروز اختلافات در ارزش‌گذاری کالاها جلوگیری شود. علاوه براین، این امر  فرایند تعیین ارزش گمرکی را ساده‌ و سریع‌تر کرده است. برای دریافت شناسه TSC کالا، واردکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند از طریق سامانه جامع امور گمرکی، مشخصات کالای خود را وارد کرده و شناسه TSC را دریافت کنند.

مزایای استفاده از شناسه TSC در امور گمرکی عبارت‌اند از:

یکسان‌سازی ارزش‌گذاری کالاها در تمام گمرکات کشور؛ جلوگیری از بروز اختلافات در ارزش‌گذاری کالاها؛ ساده‌تر و سریع‌تر شدن فرایند تعیین ارزش گمرکی، آسان شدن و روان‌سازی تجارت. در حال حاضر، اطلاعات مربوط به ارزش بیش از ۷۰ هزار کالا در سامانه TSC ثبت شده است.

ارتباط و تفاوت TSC با HS Code

TSC  و HS Code هر دو کدهایی برای طبقه‌بندی کالا هستند که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. HS Code یک کد هشت رقمی است که توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) تعیین می‌شود. این کد بر اساس ویژگی‌های مشترک کالاها، مانند مواد تشکیل‌دهنده، کاربرد و نحوه استفاده، طبقه‌بندی می‌شود. اما  HS Code برای طیف گسترده‌ای از اهداف استفاده می‌شود، از جمله:

طبقه‌بندی کالاها و خدمات، محاسبه حقوق ورودی و مالیات و جمع‌آوری آمار تجاری.

TSC یک کد چهار رقمی است که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی تعیین می‌شود. این کد بر اساس مشخصات کالا، از جمله کد تعرفه، مدل، مشخصات فیزیکی، شیمیایی و فنی، تعیین می‌شودTSC برای تعیین حقوق ورودی و سایر عوارض و مالیات‌های گمرکی به کاربرده می‌شود.

تفاوت‌های اصلی بین TSC و HS Code را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد تا شما بهتر با تفاوت این دو کد آشنا شوید.

تعداد رقم‌ها: HS Code یک کد هشت رقمی است، در حالی که TSC یک کد چهار رقمی است.

HS Code: برای طبقه‌بندی کالاها و خدمات استفاده می‌شود، در حالی که TSC برای تعیین ارزش گمرکی کالاها استفاده می‌شود.

سازمان تعیین‌کننده: HS Code سازمان جهانی گمرک است، در حالی که TSC توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود.

 

رابطه بین TSC و اچ‌اس کد

TSC بر اساس HS Code تعیین می‌شود، چهار رقم اول TSC با HS Code یکسان هستند. دو رقم آخر TSC توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تعیین ارزش گمرکی کالا تعیین می‌شوند.

اطلاعات مفید در سامانه TSC گمرگ

وقتی در سامانه EPL کد 4 رقمی شناسه ارزش کالا را وارد می‌کنید جدولی از اطلاعات به ما داده می‌شود. برای جستجو میتوانید کد تعرفه یا قسمتی از اطلاعات TSC مثل برند کالا و شرح کالا را وارد کنید. در اینجا رکوردهایی که با رنگ قرمز نمایش داده میشوند که حذف شده‌اند و قابل استناد نیستند.  رکوردهایی که با رنگ آبی نمایش داده میشوند تغییر کرده‌اند و با استفاده از لینک مشاهده تاریخچه امکان رویت تغییرات وجود دارند. اگر داخل هر باکس اگر از چند کلمه استفاده می‌کنید بین آنها یک خط تیره یا فاصله قرار دهید.

تعرفه: تعرفه یک کد ۸ رقمی جهانی است که برای هر کالا یکتاست.

شناسه: شناسه همان شناسه ۴ رقمی ارزش کالاست.

شرح کالا: در این قسمت  توضیحات نوع کالا به زبان فارسی-انگلیسی (ترکیبی) نوشته می‌شود. مثلا مهره، پیچ یا هر توضیح دیگری که در مورد کالای مورد نظر در این ردیف تعرفه‌ای مورد نیاز است در این‌بخش نوشته می‌شود.

ارزش گمرکی: گمرک برای تعیین عوارض، نرخ ارزش کالاها را مشخص می‌کند. این نرخ معمولا بر حسب دلار است و شامل هزینه‌های دیگر (در صورت بیمه و حمل) نیز می‌شود.

نوع خرید: برای تخمین ارزش کالا باید نوع خرید مشخص باشد. معمولا FOB لحاظ می‌شوند و معنی قیمت و هزینه تمام شده تا پیش از ترخیص است.

درصد حقوق ورودی: شاید درصد حقوق ورودی مهم‌ترین اطلاعاتی است که در جست‌وجوی TSC به آن می‌رسید. حقوق گمرکی یکی از جنبه‌هایی هستند که در گمرک از کالا‌های وارداتی دریافت می‌شوند. درصد حقوق ورودی در واقع نوع مالیات غیر مستقیم است و توسط گمرک وصول می‌شود.

اطلاعات دیگری مانند کشور سازنده، برند کالا مدل و مشخصات فنی کالا در این جدول هم وجود دارد که در کنار تاریخچه و سابقه استاندارد اطلاعات کامل و مفیدی برای استفاده کاربران هستند.

تعرفه

برای تشخیص ارزش کالا و دانستن اینکه کالای مذکور در چه دسته‌ای طبقه‌بندی می‌شود باید  از کتاب قانون مقررات صادرات و واردات ماهیت آن را جست و جو و تعرفه آن را پیدا کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانیم سوابق ان را از سامانه جامع امور گمرکی چک کنید.

تعیین تعرفه صحیح برای کالا فرایند حساس و مهمی است. اگر در تعیین تعرفه کالا اشتباه باشد و یا به تشخیص گمرک متناسب با کالا نباشد، مشکلاتی را برای صاحب کالا به وجود می‌آید. بیشتر این مغایرت‌ها که در تعیین تعرفه کالا اتفاق می‌افتند، سبب اختلاف بین صاحب کالا و گمرکات می‌شود. برای رفع مشکلات پیش آمده باید پرونده به کمیسیون رسیدگی اختلافات گمرکی ارجاع داده شود. به همین جهت  دریافت تعرفه قانونی و متناسب و تعیین دقیق ماخذ ورودی کالا از طریق شناسه ارزش کالا یا TSC از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم برای اطمینان خاطر و پیشگیری از بوجود آمدن این چنین مسائلی، تعرفه کالاهای جدیدی را که صاحبان کالا قصد وارد کردن آن را از خارج دارند، با ارسال نمونه‌ای از کالای مورد نظر به دفتر تعرفه گمرک ایران مشخص کنید.

 

چه اطلاعاتی در TSC ذکر می‌شوند؟

تعرفه، شناسه، شرح کالا، ارزش گمرکی، کشور سازنده، برند کالا، مدل و مشخصات فنی کالا، واحد کالا، نوع خرید، درصد حقوق ورودی، تاریخچهو سابقه استاندارد.

از چه روش‌هایی می‌توان ارزش و تعرفه کالا را مشخص نمود؟

تعیین ارزش و تعرفه کالا بر اساس فاکتور صاحب کالا، تعیین ارزش و تعرفه کالا به وسیله سابقه ارزشی و سامانه TSC، تعیین ارزش و تعرفه کالا به وسیله درخواست کتبی در اداره گمرک شما با این کار می‌توانید از ارزش کالای وارداتی خود، میزان حقوق ورودی، سود بازرگانی و سایر شرایط آن کالا و از زمان ورود به گمرک ایران مطلع شوید. توضیحات نوشته شده در برگه درخواست استعلام تعرفه به نام ماده ۴۳ قانون امور گمرکی ذکر می‌شوند.

نحوه استعلام شناسه ارزش کالا

فرایند استعلام تعرفه کالا به این صورت است که شما باید  فرم استعلام کالا، به صورت کامل تکمیل کنید. این فرم شامل تعرفه‌های مختلف از جمله مشخصات کالا و شماره پروفرما هستند. ارائه مدارک لازم مانند پروفرما، نمونه کالا، اصل کاتالوگ و بروشور و پرداخت مبلغ معینی برای هزینه تعیین تعرفه و باقی اقدامات لازم از دفتر تعرفه باید انجام شوند. توجه داشته باشید که دریافت تعرفه گمرکی از دفتر مربوطه کار زمان بر و دشوار است. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر و صرفه جویی در زمان خود این کار را به افراد متخصص بسپارید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *