قوانین واردات مواد غذایی | مدارکی که برای واردات مواد غذایی نیاز است

واردات مواد غذایی

قوانین واردات مواد غذایی در هر کشور متفاوت هستند و استانداردها و معیارها برای واردات کالا در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود اگر قصد واردات کالا به ایران را دارید قوانین مربوط به واردات مواد غذایی به ایران را بررسی کنید. علاوه بر این اگر می‌خواهید مواد غذایی را به کشورهای دیگر صادر کنید باید در کنار قوانین واردات مواد غذایی به ایران قوانین واردات مواد غذایی به کشور مقصد را نیز بررسی نمایید و اطلاعات کافی در این حوزه داشته باشید تا بتوانید کالای خود را بدون مشکل به کشور مقصد ارسال کنید.

به طور کلی هر کشوری براساس جمعیت خود با کمبود برخی مواد غذایی مواجه می‌شود که برای جبران این کمبودها باید واردات مواد غذایی را انجام دهد. بسیاری از کشورها حاضر به واردات مواد غذایی بی‌کیفیت نیستند و برای واردات مواد غذایی به کشور خود کیفیت و نیز تاریخ تولید و انقضای خاصی را وضع کرده‌اند. در ادامه این مقاله قوانین واردات مواد غذایی به ایران و مدارک مورد نیاز برای انجام این امر را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

 

مدارک مورد نیاز برای وارد کردن مواد غذایی

یکی از مهمترین مدارکی که برای واردات مواد غذایی مورد نیاز است دریافت مجوز است، اگرشما مجوز انجام این کار را نداشته باشید نمی‌توانید برای دریافت دیگر مدارک اقدام کنید. در ابتدا شما به عنوان واردکننده مواد غذایی برای دریافت مجوز واردات باید یک نامه با مهر و امضای شرکت یا یک شرکت معتبر و نیز آدرس شرکت، شماره تلفن و شماره همراه و مشخصات دقیق شرکت ارائه دهید.

در سر برگ پروفرما درج تصویری از صاحب برند، شرکت و یا واردکننده الزامی است و باید مشخصات نام کارخانه تولیدکننده و کشور واردکننده، تاریخ و نیز شماره پروفرما، تعداد و یا وزن کالا، مبدا حمل و نقل، نام کامل کالاهایی که با پروانه بهداشت مطابقت دارند و اصل پروانه بهداشت نیز وارد شود.

توجه داشته باشید که این مدارک در کنار مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا در زمان ترخیص نیز باید همراه شما باشد در غیر این صورت یا کالاهای شما مرجوع می‌شوند و یا در انبار نگهداری می‌شوند که هزینه اضافی برای انبارداری باید پرداخت کنید چرا که کالای شما بیش از زمان تعیین شده در انبار گمرک باقی مانده است.

 

قوانین واردات مواد غذایی

قوانین مربوط به واردات مواد غذایی به ایران بسیار گسترده هستند و برای هر نوع ماده غذایی به روش متفاوتی تعیین و اجرا می‌شود. یکی از این قوانین که اغلب مواد غذایی را در بر می‌گیرد، رعایت معیارها و استانداردهای مواد غذایی است. رعایت این قانون مشکلات زیادی را برای واردکنندگان مواد غذایی ایجاد کرده است. به طور مثال یکی از استانداردهای واردات کالا در ایران خالی بودن همه انواع محصولات از الکل است. هر نوع نوشیدنی یا خوراکی که دارای مقادیر بسیار کمی الکل باشد اجازه واردات به ایران را ندارد. به طور کلی سایر قوانین نیز به همین شکل اجرا می‌شوند و در صورتی که کالای شما استانداردهای لازم را نداشته باشد اجازه ورود کالا به خاک ایران داده نمی‌شود.

سازمان‌هایی مانند سازمان غذا و دارو و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش بسیار مهمی در تعیین این قوانین دارند. مدارکی که شما برای وارد کردن مواد غذایی خود ارائه می‌دهید در ابتدا در اختیار کمیته بهداشت قرار می‌گیرد تا کشور مبدا و نوع ماده غذایی که می‌خواهید آن را وارد کنید بررسی شود، بعد از بررسی پروانه ثبت موقت به شما داده می‌شود تا با استفاده از آن بتوانید کالای خود را از گمرک ایران ترخیص کنید. اگر مدارک شما کامل نباشد نمی‌توانید کالای خود را از گمرک ترخیص نمایید و در این حوزه دچار مشکلات زیادی می‌شوید.

 

مراحلی که برای واردات مواد غذایی طی می‌شود

وارد کردن مواد غذایی به ایران مراحل مختلفی دارد که در برخی از آنها قوانین واردات مواد غذایی به دقت بررسی می‌شوند.

مشخص کردن کشور واردکننده کالا

مشخص کردن کشوری که قصد واردات کالا از آن را دارید بخش مهمی از قوانین واردات مواد غذایی را تشکیل می‌دهد و در صورتی که به درستی انتخاب نشود ممکن است در گام اول با مشکل روبرو شوید. برای شروع کار واردات مواد غذایی شما باید کشور تولیدکننده‌ای را انتخاب کنید که کالای با کیفیتی را ارائه دهد. در گام بعدی باید کالایی که قصد وارد کردن آن به داخل ایران را دارید مشخص کنید. در زمان انتخاب کشور این موضوع را مدنظر قرار دهید که بهتر است کشور مورد نظر شما روابط تجاری خوبی با ایران داشته باشد چرا که انتقال کالا به ایران و مراحل اداری راحت‌تر انجام می‌شوند.

متاسفانه به دلیل تحریم‌ها کشورهای زیادی هستند که نمی‌توانند به صورت مستقیم با ایران روابط تجاری داشته باشند و صدور کالا به کشور ایران را ممنوع می‌دانند. اگر اطلاعات زیادی در این حوزه ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم از کارشناسان شرکت‌های بازرگانی و یا افراد متخصص در این حوزه مشورت‌های لازم را دریافت کنید. برخی از این افراد شرکت‌های دیگری را برای خرید کالا به شما معرفی می‌کنند که بتوانید کالای خود را بدون مشکل از این شرکت خریداری و به ایران ارسال کنید.

تعیین قیمت واردات

در کشور ایران و دیگر کشورها برندهای بسیار زیادی برای تولید یک محصول وجود دارد. شما باید در زمان وارد کردن هر کالایی بررسی کنید که کدام برند کیفیت بیشتری دارد و هزینه کمتری برای واردات آن باید پرداخت کنید. بستن یک قرارداد خوب با شرکت مواد غذایی از هر جهت به نفع شما است و سود شما را به مدت قرارداد تضمین می‌کند. توجه داشته باشید که هر نوع ماده خوراکی قیمتی دارد و شما وظیفه دارید که کالا را با قیمت مناسب به کشور وارد کنید. اگر هزینه واردات کالای شما به کشور بیش از محاسبات سازمان غذا و دارو باشد، واردات کالا به کشور بسیار دشوار است در مقابل اگر قیمت پیشنهادی شما مناسب باشد، کالای شما در کمترین زمان ممکن است وارد بازار می‌شود .

مطمئن بودن سلامتی مواد غذایی

یکی دیگر از موارد مهمی که در حوزه قوانین واردات مواد غذایی قرار دارد، سلامت مواد غذایی و کالا است. سلامت و کیفیت کالا نه برای کشور ایران بلکه برای تمامی کشورهای جهان مهم است. بنابراین در زمان خریداری کالای خود حتماً باید تاریخ تولید و انقضا و نیز سلامت کالا را به دقت بررسی کنید. اگر کالا تاریخ انقضا نداشته باشد و یا کیفیت لازم را نداشته باشد این امکان وجود دارد که مجوز واردات شما باطل و جریمه سنگینی نیز برای شما در نظر گرفته شود. به طور کلی مواد غذایی باید به بهترین شکل و با بهترین مواد تولید شده باشند، تا اجازه ورود آنها به کشور داده شود. بنابراین در انتخاب مواد غذایی باید بهترین برند تولیدکننده را برای واردات انتخاب کنید تا واردات کالای مد نظر شما بدون مشکل انجام شود و مشمول پرداخت جریمه نشوید.

ارسال فاکتور فروش مواد غذایی

فاکتور فروش یا پروفرما یکی از مدارکی است که برای واردات کالا حتماً باید آن را در اختیار داشته باشید. این فرم با درخواست شما از فروشنده کالا به دست شما می‌رسد که حاوی اطلاعاتی مانند تعداد کالا و نیز قیمت کالا و سایر اطلاعات خاص مربوط به کالا است. یکی از مزایای فاکتور فروش این است که اگر موردی در فاکتور ذکر شده باشد اما اجرا نشود، شما می‌توانید کالا را مرجوع و درخواست بازبینی کالا را صادر کنید.

بسته بندی اصولی مواد غذایی

یکی دیگر از قوانین در حوزه واردات مواد غذایی که سخت‌گیری زیادی بر روی آن در داخل ایران وجود دارد، بسته‌بندی اصولی مواد غذایی است. مواد غذایی باید به بهترین حالت ممکن بسته‌بندی شوند تا در حین انتقال به ایران و نیز در هنگام نگهداری در انبار مبدا و مقصد فاسد نشوند. به صورت کلی بسته‌بندی مواد غذایی باید ضد ضربه باشد و بتواند نور خورشید را از خود منعکس کند تا ماده غذایی در اثر گرما دچار خرابی نشود. در اغلب موارد شرکت تولیدکننده مواد غذایی مسئولیت بسته‌بندی کالا را بر عهده دارد و برای انتخاب نوع بسته‌بندی که به آن نیاز دارید باید به خود شرکت تولید کننده کالا مراجعه کنید.

دریافت مجوز و مدارک مورد نیاز

شما برای ترخیص کالای خود از گمرک به مجوزهای نیاز دارید که از سمت معاونت غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود. مجوزی که شما دریافت می‌کنید نشان‌ دهنده این است که بسته‌بندی کالای شما به درستی انجام شده و ترخیص کالا نیز به خوبی انجام می‌شود. گمرک جمهوری اسلامی ایران در ابتدا مجوزهای شما را بررسی می‌کند، سپس اجازه ترخیص کالا را به شما می‌دهد. در کنار این مجوز‌ها کارت بازرگانی شما نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و همانطور که می‌دانید هر کارت بازرگانی مخصوص وارد کردن یک کالا و حرفه‌ای خاص است. بنابراین در زمان انتخاب کارت بازرگانی باید دقت کافی را داشته باشید تا در هنگام ترخیص کالای خود دچار مشکل نشوید.

بیمه مواد غذایی

بیمه کردن یکی از ارکان اصلی واردات کالا در هر کشوری است. مواد غذایی و کالاهای شما همیشه باید بیمه باشند تا در صورت بروز هر نوع اتفاق، بیمه خسارت وارده را پرداخت کند. داشتن بیمه مواد غذایی وارداتی در زمان وارد کردن کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید بدانید که کالاهای شما در زمان حمل و نقل دریایی بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و برای تامین امنیت کالایی‌های خود باید تمامی آنها را بیمه کنید. بیمه می‌تواند به عنوان روش تضمینی برای امنیت مواد غذایی به شمار رود که از شرکت تولیدکننده تا زمانی که کالا به دست شما برسد کالای شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ترخیص مواد غذایی

آخرین مرحله برای واردات مواد غذایی ترخیص کالا از بنادر با ارائه مدارک مورد نیاز و نیز مجوزهای دریافت شده است. برای ترخیص کالای خود از گمرک در ابتدا شما باید مدارک لازم را به گمرک ارائه دهید که پیش فاکتور یکی از مهمترین این مدارک است. مامورین گمرک پس از دریافت مدارک مورد نیاز از شما، پس از ۵ تا ۹ روز شما را از اینکه می‌توانید بار خود را از گمرک ترخیص کنید یا خیر مطلع می‌کنند. اگر شما بتوانید بار خود را از گمرک ترخیص کنید و مدارک شما کامل باشد، می‌توانید با پرداخت هزینه مربوط به حق گمرکی، تمامی کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله قوانین و مقررات مربوط به واردات مواد غذایی و مدارکی که برای واردات مواد غذایی به ایران مورد نیاز است را به صورت کامل بررسی کردیم. برای اینکه تمامی مراحل کار را بدون مشکل انجام دهید بهتر است که مدارک لازم را برای وارد کردن مواد غذایی پیش از اینکه بار شما به بنادر ایران برسد آماده کنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *