ارزیابی گمرکی چیست و چرا انجام می‌شود؟

گمرک کالا

ترخیص کالا و ارزیابی کالا یکی از مهم ترین مراحل برای وارد کردن کالا به بازار جهت فروش و یا استفاده از آن است. پس از این که کالای شما وارد  گمرک ایران باشد باید توسط ارزیاب گمرک بررسی شود، ارزیابی برای جلوگیری از قاچاق کالا انجام می‌شود با توجه به این که قاچاق کالا در ایران رواج زیادی دارد این امر برای جلوگیری از واردات کالا قاچاق انجام می‌شود و معمولا اغلب کالا‌ها ارزیابی می‌شوند مهم نیست به چه صورت وارد ایران می‌شوند.

در اغلب کشورها، کالاها در زمان واردات و صادرات و همچنین در زمان ورود به گمرک پیش از انجام پروسه ترخیص کالا باید توسط ارزیاب گمرک مورد ارزیابی کامل قرار بگیرند. باید بدانید در تعداد بسیاری از کشورها مانند کشورهای اروپایی تنها میزان کمی از کالاها بعد از ورود به سازمان مورد ارزیابی گمرک قرار می‌گیرند. اما در بعضی از کشورها از جمله کشور ما ایران، به علت بالا بودن میزان قاچاق کالا، تعداد کالاهایی که در سازمان گمرک مورد ارزیابی و بازرسی قرار می‌گیرند زیاد هستند. ارزیابی گمرک موضوع مهمی در حوزه  تجارت بین الملل کالا است و از اهمیت زیادی دارد، به همین علت در این مقاله قصد داریم به طور کامل این موضوع و وظیفه ارزیاب گمرک را بررسی کنیم تا شما را با چگونگی ارزیابی گمرک آشنا نماییم پس  در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

ارزیاب گمرک چه فردی است؟

در اغلب کشورها کالاها‌ی وارداتی یا صادراتی در زمان ورود و یا خروج از همان کشور باید ابتدا از سازمان گمرک عبور کنند. در واقع می‌توان گفت در سازمان گمرک کشورهای اروپایی به شکل تقریبی حدود ۱۰ درصد از کالا مورد ارزیابی گمرک قرار می‌گیرند. اما در کشور ایران این درصد به دلایلی مثل افزایش ورود کالاهای قاچاق کمی بیشتر و دقیق تر است. در نتیجه ارزیابی گمرک کالا جزء مرحله‌ای حساس و تعیین کننده در هر کشور محسوب می‌شود که امکان ترخیص کالا را به شما می‌دهد.

در تعریف اینکه ارزیاب گمرک چه فردی است؟ ارزیاب گمرک فردی است که با تمامی و تمامی امورات مربوط به فرایندهای گمرکی و بخش‌های گوناگون آن آشنا کاملی را دارا است و وظیفه انجام کلیه امور و فرایندهای گمرکی را به عهده دارد. در ادامه نکات اساسی مانند وظیفه ارزیاب گمرک و کارشناس، ویژگی‌های فرد ارزیاب، رشته تحصیلی مربوطه برای کار در اداره گمرک و مفهوم تعیین تعرفه گمرکی را بررسی خواهیم کرد.

شما عزیزان می‌توانید با استفاده از کارشناسان و متخصصان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل ترخیص با ارائه مشاوره رایگان، کلیه خدمات ترخیص کالا را به ترخیص کاران حرفه‌ای ما بسپارید.

 

ارزیاب گمرک چه وظیفه‌ای دارند؟

وظیفه ارزیاب گمرک موضوعی است که در این بخش از مقاله قصد داریم تا آن را به صورت مفصل بررسی کنیم در حال حاضر ارزیابی گمرک به عنوان یکی از فرآیندهای مهم ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل باید با دقت بالا انجام شود. از مهمترین امورات و وظیفه ارزیاب گمرک عبارتند از:

ارزیاب باید اطلاعات کامل و دقیقی را نسبت به قوانین و مقررات اداره گمرک داشته باشند.

از دیگر وظایف ارزیاب گمرک، جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است که این عمل در طی بررسی کردن مسافران و همچنین مدارکات و لوازمات همراه آنها انجام می‌شود.

بررسی کالا و مطابقت دادن آن از لحاظ مندرجات درج شده در اظهارنامه‌های ارائه شده.

کارشناس گمرکی باید گزارشی در صورت مغایرت داشتن محصول با اظهارنامه تهیه کند و در صورت میسر بودن نمونه برداری از کالا و محصولات را انجام دهد.

ارزیاب گمرک وظیفه دارد در صورت مغایرت و اختلاف تنظیم اظهارنامه‌های اوراق ثبت کند و در صورت کشف کالای غیر مجاز و ممنوعه تنظیم صورت مجلس برای ضبط کالا را انجام دهند.

بررسی نمودن و کنترل اظهارنامه‌ها و مدارک مرتبط به آنها

صادر کردن پروانه‌های گمرکی بعد از بررسی کالا

انجام تمامی امورات مرتبط به محموله و کالاها

پته گمرکی
پته گمرکی

ویژگی‌های ارزیاب گمرک

از مهمترین ویژگی‌های ارزیاب گمرک می‌توانیم به مواردی مانند ماورد زیر اشاره کنیم:

ارزیاب گمرک باید در کار و جزئیات دقت بسیار بالا و فراوان داشته باشد.

ارزیاب گمرک باید اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری بالایی داشته باشد.

داشتن رفتاری قاطع و در عین حال محترمانه یکی دیگر از ویژگی‌های ارزیابی گمرک است.

اطلاع داشتن و آگاهی دادن نسبت به کالاهای گوناگون و مختلف.

اطلاع داشتن از قوانین و اصول گمرکی از لازمه‌های ویژگی‌های کارشناس و یا ارزیاب گمرک است.

از مهمترین ویژگی‌هایی که یک ارزیاب گمرک باید داشته باشد، داشتن دقت و بررسی جزئیات بالا در کار است. این تنها ویژگی نیست که باید یک ارزیاب معتبر داشته باشد، از دیگر ویژگی‌ها این فرد می‌توانیم به داشتن اعتماد به نفس نیز اشاره کنیم. ارزیاب گمرک باید اعتماد به نفس بسیار بالایی باشد، تا بتواند در لحظه بهترین و مناسب ترین تصمیمات را بگیرد.

 

ارزیاب گمرک چگونه تصمیم می‌گیرد؟

ارزیابی در گمرک برای ترخیص کالا از گمرک و فقط برای بعضی از کالاهای خاص انجام می‌شود و دلایل مختلف و گوناگونی دارد. مهم ترین علت انجام این کار وجود مغایرت میان کالاهای اظهاری با کالاها و محصولاتی است که قرار است به کشور ایران، وارد و یا از آن خارج شوند، علت مهم  و کلیدی این است که آیا کالایی که شما وارد کشور کرده‌اید و یا قصد واردات و خارج سازی آن را از کشور دارید جزء کالاهای قاچاق در نظر گرفته می‌شود یا نه. علت دیگری که ارزیابی گمرک کالا به خاطر آن انجام می‌شود مربوط به هنگامی است که در کارت بازرگانی وارد کننده و خارج کننده کالا سابقه تخلف و یا مواردی شبیه به آن و از این دست وجود داشته باشد. حتما شما هم از این موضوع آگاهی دارید که پس از ثبت کالا در اظهار نامه باید آن را به اداره گمرک ارجاع بدهید، تا با توجه به مسیر انتخابی برای واردات کالا، اظهارنامه ارجاع شده مربوط به آن در یکی از مسیرهای سبز، زرد و قرمز کمرگی وارد شوند. پس از اینکه مسیر ارزیابی کالاهای وارداتی و یا صادراتی شما مشخص گردید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

ابتدا کالای مورد نظر به شکل فیزیکی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و بازدید از کالا انجام می‌شود.

در مراحل بعدی از کالا نمونه برداری صورت میگیرد که از اقدامات کنترلی مراحل بعدی ارزیابی است.

در نهایت، اسناد و مدارک مربوط اظهارنامه با کالای موردنظر مطابقت داده خواهد شد. و در نهایت ارزیابی گمرک تمام می‌شود.

ارزیاب گمرک باید در مورد محصولاتی که بررسی می‌کند بداند؟

ارزیاب باید به شکلی کالا را توصیف و ثبت کند که کامنت مربوطه حاوی تمامی شرایط و مشخصات محصول باشد. مواردی مانند نوع محصول، برند کالا، مدل کالا، شماره فنی کالا، قدرت این محصول، ظرفیت کالا، توان و بازده آن، کشور سازنده کالا، ابعاد و وزن هر عدد، تعداد بسته‌های داخل بسته بندی، تعداد عددی کالا در هر بسته از آن، وزن خالص و ناخالص.

این نکته مهم است که پیش از ارزیابی اسناد و مدارکات موجود، باید ضمیمه اظهارنامه مانند: فاکتور کالا، عدل بندی کالا، مجوز ثبت سفارش کالا به طور کامل و دقیق مطالعه و بررسی شوند و با مندرجات اظهارنامه مطابقت داده شوند.

 

چرا کالا در گمرک ارزیابی می‌شود؟

از اصلی‌ترین دلایل ارزیابی کالا در سازمان گمرک ایران، مغایرت محصولات وارد شده با محصولی که در سامانه epl اظهار شده است. در صورتی که کالای مد نظر با مدارکات و اسناد اظهار نامه گمرکی مغایرت داشته باشد، برای بررسی‌های بیشتر کالا وارد مسیر قرمز می‌شود تا در نهایت توسط ارزیاب مورد بررسی قرار بگیرد. کالاها در مسیر قرمز از لحاظ وزن، تعداد کالا، نوع بسته بندی، ماهیت، حجم و مواردی از این قبیل با کالای اظهار شده در گمرک و نیز با قوانین و ممنوعیت‌ها مورد بررسی قرارمی گیرند.

 

گفت آمار بسیار بالای قاچاق کالا در کشور از جمله موارد دیگری برای ارزیابی گمرکی است. اگر مواردی با عنوان قاچاق به وسیله ارزیاب کالا تایید شوند، انجام مراحل قانونی آن به وسیله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. سومین دلیلی که سبب ارزیابی کالا در گمرک می‌شود، سابقه وارد‌کننده است. اگر دارنده کارت بازرگانی یا وارد‌کننده دارای سابقه تخلف باشد، کالا توسط ارزیاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارزش CIF (سیف) در گمرک چیست؟
ارزش CIF (سیف) در گمرک چیست؟

چگونگی ارزیابی گمرکی

زمانی که کالای وارداتی و یا صادراتی اظهار می‌گردد و اظهارنامه آن به گمرک ارجاع داده می‌شود، برای بازبینی و ارزیابی مجدد به یکی از مسیرهای سبز، زرد و یا قرمز وارد خواهد شد. از این رو پس از تعیین شدن مسیرهای ارزیابی گمرکی، مراحل زیر برای بازبینی و ارزیابی گمرکی انجام می‌شود:

ارزیابی مجدد فیزیکی کالای اظهار شده

بازدید از کالا به شکل کاملا اصولی

نمونه برداری از محصول در صورت امکان و انجام اقدامات کنترل شده

تطبیق مدارکات و اسناد با اظهارنامه‌های مورد نظر

در بعضی از موارد جهت ارزیابی کالا نیاز به دستگاه ایکس ری نیز می‌باشد. همچنین ممکن است گاهی جهت بررسی کالا نمونه‌هایی به آزمایشگاه‌های مجاز ارسال گردد.

 

نکات مهم در ارزیابی گمرکی که باید بدانید

پیش از ارزیابی مجددد مدارکات و اسناد، ارزیاب کالا باید به طور کامل ضمیمه اظهار نامه کالا که شامل مواردی مانند پکینگ لیست، فاکتورخرید را  مطالعه و بررسی کند و با اطلاعات درج شده در اظهارنامه کالا مطابقت بدهد.

در این زمان اگر پکینگ لیست یا لیست عدل بندی کالا به شکل یکنواخت نباشد اما به صورت مجزا نوع کالا، جنس کالا، وزن کالا و ارزش هر بسته را نشان بدهد، برای بررسی می‌توان به باز نمودن یک یا چند بسته اکتفا کرد اگر اختلاف بیشتر از میزان ۵ درصد نباشد. اگر اختلاف بیشتر از ۵ درصد باشد بای کل کالا را مجدد ارزیابی کند.

برای ارزیابی، کالاهایی که تعداد و ارزش بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند، دارای اولویت هستند؛ به همین دلیل  ارزیاب کالا وظیفه دارد هر نوع مغایرت بین کالا و مدارکا موجود را گزارش بدهد و در صورتی که ارزیاب کالا نتواند محصول را جهت بازرسی ضمیمه کند، باید از صاحبان کالا بخواهد تا عکس محصول، جعبه خرید یا کاتالوگ را برای او بارگزاری کنند. ارزیاب کالا وظیفه دارد تا از زمان ارجاع اظهارنامه کالا به کارپوشه، در اولین فرصت ممکن نتیجه نهایی ارزیابی را با ذکر جزئیات به شکل کاملا دقیق درج کند.

 

شرایط استخدام گمرک در سال ۱۴۰۲

استخدام در گمرک شرایط خاصی دارد که باید برای انجام این کار کلیه این شرایط را دارا باشید. مهمترین این شرایط عبارتند از:

شرایط عمومی استخدام

داشتن تابعیت کامل جمهوری اسلامی

عدم سو پیشینه کیفری

التزام به قانون‌های اساسی جمهوری اسلامی

داشتن کارت پایان خدمت سربازی

نبودن استخدام رسمی، پیمانکاری و ثابت

تدین به دین اسلام

نداشتن اعتیاد به دخانیات و انواع مواد مخدر

داشتن سلامت کامل جسمانی

شرایط اختصاصی استخدام

داشتن حداقل سن ۲۵ سال

برای افرادی که در جبهه حق علیه باطل حضور داشتند به مدت زمان آنها سهمیه دارد.

داشتن حداقل مدرک کاردانی به بالا

 

سخن پایانی

در این مطلب یکی از مهمترین و اصلی ترین مفاهیم در ترخیص کالا یعنی ارزیابی کمرگی  و چگونگی ارزیابی گمرک را بررسی کردیم. علاوه بر این به وظیفه ارزیابان گمرک را هم برری کرده  و وظایف آن را مورد بررسی قرار دادیم. ارزیابی گمرک از جمله مهمترین مراحلی است که برای ترخیص کالا از گمرک انجام می‌شود.

اگر قصد ترخیص کالا از سازمان گمرک دارید و با ارزیابی و مراحل آن آشنایی کاملی ندارید پیشنهاد میکنیم این مطلب را تا انتهای مطالعه کنید. شما می‌توانید برای دریافت  خدمات از شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل در زمینه مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا، دریافت مجوز‌های  رسمی ترخیص کالا، تامین ارز و ترانزیت بین المللی تجارتی پرسودی را تجربه کنید.

علت ارزیابی کالا در گمرک چیست؟

تطابق اطلاعات کالاهای اظهار شده با کالاهای موجود در اسناد و مدارکات از مهمترین عوال برای ارزیابی کالا هستند.

کالا چگونه ارزیابی می‌شود؟

ارزیابی کالا عبارت اسا ارزیابی فیزیکی کالا، بازید از کالا، نمونه برداری از کالاها، تطبیق مدارک و مواردی از این دست.

ارزیاب گمرک کیست؟

ارزیاب گمر‌‌ک شخصی است که در گمرک مسئول بازبینی و بررسی کالاهای وارد شده و یا صادر شده است.

مهمترین شرایط عمومی استخدام گمرک چیست؟

عدم داشتن سابقه کیفری، تابعیت ایرانی، داشتن کارت پایان خدمت سربازی، تدین به دین اسلام به عنوان مهمترین شرایط عمومی استخدام در نظر گرفته می‌شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *