مشاوره بازرگانی

مشاوره بازرگانی

با توجه به تحولات و تغییرات پیش آمده در حوزه تجارت بین‌المللی و گسترش این حوزه در سال‌های اخیر در حال حاضر شرکت‌های تجاری که به دنبال صادرات کالاهای خود یا واردات کالای خاص هستند باید گزینه‌های مختلف را در حوزه مربوط به کالاهای خود بررسی کنند و با برخورداری از اطلاعات و دانش کافی در حوزه‌های مختلف تجاری تصمیم مناسبی‌ برای تجارت خود بگیرند.

با توجه به گستردگی فعالیت تجاری قوانین این حوزه نیز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و قوانین حاکم بر این فعالیت‌ها و کسب تجربه در تمام زمینه‌ها به امری دشوار و پرهزینه تبدیل شده است که به زمان زیادی نیز نیاز دارد، از این رو شرکت‌های بازرگانی با ارائه خدمات مشاوره بازرگانی در حوزه تجارت بین‌الملل می‌توانند به تاجران و بازرگانان کمک کند تا تجارت خارجی و داخلی خود را با کمترین میزان ضرر و زیان انجام دهند و به سوددهی قابل توجهی دست پیدا کنند.

 

مشاوره بازرگانی چیست؟

در واقع می‌توان گفت که مشاوره بازرگانی مجموعه‌ای از راهنمایی‌هایی است که معمولاً توسط مشاورین بازرگانی با تجربه و خبره برای آسان‌تر شدن فعالیت‌های تجاری به بازرگان و تاجران ارائه می‌شود تا این افراد بتوانند با آگاهی و درک کامل به تجارت بین الملل خود بپردازند و در طی زمان کوتاهی بتوانند به سودآوری‌های کلان اقتصادی دست پیدا کند در واقع مشاوران بازرگانی به شما کمک می‌کنند تا ریسک و خطر از دست رفتن سرمایه خود در تجارت بین‌الملل را به حداقل برسانید و بتوانید با هر سرمایه‌ای که در اختیار دارید به سوددهی قابل توجهی برسید.

شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شود که مشاور بازرگانی چه کسی است و چه کاری را به صورت تخصصی انجام می‌دهد؟ برای پاسخ به این سوال می‌توانیم به صورت مختصر بگوییم که مشاور بازرگانی فردی تحصیل کرده و آشنا به قوانین اقتصادی است که می‌تواند با تجربه و تخصص کافی خود در زمینه فعالیت‌های مختلف اقتصادی و تجاری به بازرگانان و تاجران کمک کند تا ریسک تجارت خود را به حداقل برسانند. در اصل مشاوره بازرگانی با ارائه خدمات گوناگون مشاوره می‌تواند اطلاعات جامعی را در حوزه‌های مختلف و نیز چگونگی روش‌های صادرات یا واردات کالا به شما ارائه کند تا شما به عنوان تاجر و بازرگان بتوانید با علم و آگاهی کامل نسبت به انجام فعالیت‌های اقتصادی اقدام کنید.

علاوه بر تمامی این موارد برای موفقیت یک تاجر و بازرگان لازم است تا او شناخت دقیقی از قوانین داخلی و خارجی کشورها در حوزه‌های مختلف تجاری داشته باشد. او باید با قوانین ایران و کشورهای مختلف در حوزه تجارت و نیز قوانین گمرکی و نحوه ترخیص کالاها آشنایی کافی داشته باشد و بتواند تشریفات مربوط به صادرات و واردات کالاها و سایر فعالیت‌های ضروری در حوزه‌های مختلف تجارت بین‌الملل را برای کالاهای مختلف در کوتاه‌ترین زمان انجام دهد و تجربه کافی در تمامی زمینه‌ها داشته باشد. همانطور که می‌دانید شناخت تمامی این امور و رسیدن به تجربه کافی در تمامی این زمینه‌ها با توجه به مشغله کاری افراد شاغل در حوزه تجارت امری دشوار است. به همین دلیل هر کسی نمی‌تواند به طور کامل با این اطلاعات آشنایی کامل و کافی داشته باشد در کنار آشنایی شما باید بتوانید اطلاعات خود را دائماً به روز کنید و بر اساس تغییرات پیش آمده تغییرات مورد نیاز را در برنامه تجارت خود لحاظ کنید.

به همین دلیل است که دریافت مشاوره بازرگانی از متخصصین و مشاورین در این زمینه امیر حیاتی و ضروری است و در نتیجه هر تاجر یا بازرگانی اگر می‌خواهد به توسعه اقتصادی و سودآوری‌های کلان در حوزه تجارت و بین‌الملل خود برسد باید از تجربیات و راهنمایی‌های مشابه بازرگانی در حوزه‌های مختلف استفاده کند. اگر همچنان ضرورت استفاده از مشاوره بازرگانی در تجارت بین‌الملل را درک نکرده‌اید تا انتهای مقاله در کنار ما باشید تا با هم خدمات مشاوره بازرگانی و اهمیت این خدمات را بررسی کنیم.

 

انواع خدمات مشاوره بازرگانی

قبل از اینکه ضرورت دریافت مشاوره بازرگانی در کسب و کارهای بین المللی و نیز فعالیت‌های تجاری مانند واردات و صادرات کالا را بررسی کنیم لازم است بدانید که خدمات مشاوره بازرگانی شامل چه مواردی هستند و مشاوران بازرگانی و متخصصین در این حوزه چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

با توجه به گستردگی فعالیت‌های تجاری در حوزه‌های مختلف خارجی و داخلی تاجران و بازرگانان باید اطلاعات کاملی در زمینه انواع فعالیت‌های تجاری چه در داخل کشور و چه در خارج از مرزهای ایران داشته باشند به همین جهت برای آسان‌تر شدن روند انجام  فعالیت‌های تجاری و آشنایی کامل تاجران و بازرگانان با امور مربوط به این فعالیت‌ها همواره خدمات مشاوره بازرگانی را به دسته‌های مختلف مشاوره واردات کالا و مشاوره صادرات کالا و نیز مشاوره بازرگانی خارجی و مشاوره در زمینه انجام امور گمرکی تقسیم بندی می‌کنند.

 

مشاوره بازرگانی در حوزه واردات و صادرات کالا

برای انجام صادرات و یا واردات هر کالایی علاوه بر اینکه لازم است با قوانین خاص مربوط به واردات یا صادرات کالا در حوزه خارجی و داخلی آشنایی کامل داشته باشید باید با چگونگی روند انجام این فعالیت‌ها نیز آشنا باشید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین سرمایه به سودهای کلان اقتصادی برسید. برای نمونه در زمینه صادرات کالا شما باید به طور کامل با قوانین ایجاد شده در این زمینه آشنا باشید و در کنار شناخت کامل دستورالعمل‌ها و فرایندهای لازم در این زمینه با مهارت لازم مورد نیاز در این زمینه نیز آشنا شوید که از جمله این مهارت‌ها می‌توانیم  به آشنایی با فرایند مربوط به بازاریابی فروش کالاهای صادراتی در کشورهای مختلف اشاره کنیم.

علاوه بر این در زمینه واردات کالا شما باید به قوانین و مقررات و نیز آیین نامه‌های موجود در این زمینه و همچنین نیاز بازار آشنایی کاملی داشته باشید تا بتوانید کالاهای مصرفی مورد نیاز جامعه را بررسی و کالاهای مجاز به واردات را شناسایی و سپس برای واردات کالاهای پرسود اقدام کنید. شناخت این موارد همگی به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد چیزی که یک تاجر  یا بازرگان تازه کار قادر به انجام آن نخواهد بود. بنابراین به یک مشاوره بازرگانی حرفه‌ای در این حوزه نیاز دارید تا بتوانید بهترین تصمیم را در زمینه انجام فعالیت‌های تجاری خود و واردات کالای مناسب بگیرید.

 

مشاوره بازرگانی خارجی

با توجه به اینکه تکنولوژی در سال‌های اخیر دائماً در حال پیشرفت است تغییراتی نیز در حوزه تجارت بین‌الملل ایجاد شده است تغییرات ایجاد شده در حوزه فناوری سبب شده تا تغییرات و تحولات دائمی در زندگی بشر ایجاد شود و قوانین و سیاست‌های حاکم بر هر جامعه‌ای با توجه به نیازهای روز جامعه تغییر کند و همواره شکل جدیدی به خود بگیرد تا با تغییرات پیش آمده در تناسب و تعامل باشد از آنجا که فعالیت‌های تجاری نیز بر اساس این تغییرات دائماً در حال تغییر هستند قوانین مربوط به آنها نیز دائماً در حال تغییر است. بنابراین همواره یک سری از اتفاقات و مشکلات ناخواسته جدید بر سر راه تجارت شما ایجاد می‌شود که می‌تواند تجارت شما را با تهدیدهای جدی و مشکلات مختلف مواجه کند. از جمله این اتفاقات می‌توانیم به تحولات و تغییرات به وجود آمده در قوانین تجارت بین‌المللی اشاره کنید به همین دلیل لازم است برای جلوگیری از بروز هرگونه خطای احتمالی به دلیل نداشتن شناخت کافی در حوزه قوانین و سیاست‌های جدید تاجران و بازرگانان اطلاعات خود در زمین تجارت بین‌المللی را به روز کنند.

به همین دلیل مشاورین بازرگانی می‌توانند با ارائه مشاوره بازرگانی خارجی به شما کمک کنند تا از قوانین روز جهان و اتفاقات مهم در حوزه‌های گوناگون دنیای اقتصاد آگاه شوید و دید گسترده‌تری از قوانین روز جهان داشته باشید تا بتوانید تجارت پرسودتری را تجربه کنید.

 

مشاوره در خصوص انجام امور گمرک

برای واردات و صادرات کالا بسته به نوع کالا شما باید با گمرک‌های خارجی داخل کشور در ارتباط باشید در واقع چه برای واردات کالا و چه برای صادرات کالا نیاز است تا شما از اداره گمرک کمک بگیرید تا بتوانید کالاهای صادراتی یا وارداتی خود را به راحتی از مرز عبور دهید و کالای شما به عنوان کالای قاچاق شناخته نشود و اعتبار تجارت شما نیز زیر سوال نرود. به همین دلیل برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی نیاز است تا شما با تمامی قوانین و مقررات در حوزه گمرک آشنا باشید و تمام این فعالیت‌ها را به خوبی بشناسید تا بتوانید تجارت پرسودی را تجربه کنید. از جمله فعالیت‌های گمرکی در زمینه واردات کالا که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد می‌توانیم به قوانین ترخیص کالا اشاره کنیم. فرایند ترخیص کالا از گمرک امری دشوار است که علاوه بر دانش کافی به تجربه و مهارت خاصی نیاز دارد که حرکت قادر به انجام آن نیست در نتیجه لازم است که در این خصوص نیز یک وعده با تجربه به شما کمک کند تا بتوانید کالاهای خود را بدون بروز مشکل از گمرک ترخیص کنید.

مشاورین بازرگانی از جمله افرادی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید کالاهای خود را بدون بروز مشکل از گمرک ترخیص کنید و فعالیت‌های مربوط به گمرک را به راحتی انجام دهید چرا که آنها با ارائه مشاوره‌های مختلف در این زمینه و نیز آموزش چگونگی انجام این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری  فرایندهای مربوط به گمرک را در حوزه صادرات و واردات کالای خود انجام دهید.

 

چرا یک کسب و کار به مشاوره بازرگانی نیاز دارد؟

بر اساس دسته‌بندی‌هایی که اشاره کردیم و نیز تنوع خدمات در حوزه مشاوره بازرگانی در انواع مختلف فعالیت‌های تجاری بین المللی و داخلی می‌توان گفت که برای پیشبرد بهتر هر تجارتی نیاز است تا با افراد آگاه در این زمینه مشورت کنید و از مهارت‌ها و تجربیات آنها استفاده کنید. همانطور که می‌دانید فعالیت‌های تجاری ریسک زیادی به همراه دارد و نداشتن شناخت کافی در این گونه از مسائل می‌تواند زیان‌های زیاد و جبران ناپذیری را برای شرکت و تجارت شما به همراه داشته باشد.

 

علاوه بر این استفاده از روش آزمون و خطا برای پیشبرد فعالیت‌های تجاری و اقتصادی نه تنها هزینه زیادی در شما می‌گیرد بلکه زمان زیادی را از فعالیت‌های شما را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین همواره بهترین راهکار برای طی کردن مراحل تجارت و توسعه تجارت استفاده از تجربیات و دانش افراد متخصص در این زمینه است چرا که این افراد علاوه بر داشتن دانش کافی و آکادمیک در این حوزه تجربه و تخصص کافی دارند و می‌توانند به شما کمک کنند تا فعالیت‌های تجاری خود را بدون ایجاد شدن مشکل پیش ببرید و همواره با ارائه مشاوره بازرگانی به شما کمک کنند تا بهترین تصمیم را در حوزه توسعه تجارت خود بگیرید.

 

سخن پایانی 

همان طور بررسی کردیم دریافت مشاوره بازرگانی از الزامات برای پیشرفت تجارت‌های بین‌المللی کوچک و بزرگ است چرا که با دریافت خدمات مختلف در این زمینه شما با قوانین مربوط به این فعالیت‌ها و نیز چگونگی انجام مراحل صادرات و واردات کالاهای مختلف آشنا می‌شوید و می‌توانید امور گمرکی کالاهای خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید در نتیجه با دید بهتری در خصوص چگونگی انجام فعالیت‌های تجاری، می‌توانید تجارت پرسود تری را تجربه کنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *