هزینه‌های انبارداری گمرک چقدر است + نحوه محاسبه

انبارداری گمرک

برای مشاغلی که در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت دارند، انبارداری در گمرک بخشی ضروری و پرهزینه از فرآیند حمل و نقل است. درک هزینه انبارداری در گمرک برای کسب و کارها برای مدیریت موثر عملیات لجستیکی و به حداقل رساندن هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد و باید همیشه مورد توجه قرار داده شود. هزینه انبارداری در گمرک بسته به عوامل مختلفی مانند مدت زمان نگهداری کالا، نوع کالای در حال نگهداری و محل انبار بسیار متفاوت اسن. علاوه بر این موارد، کسب و کارها باید هزینه عوارض گمرکی و مالیات را نیز در نظر بگیرند، این موارد ثابت نیستند و در طول زمان دائما در حال تغییر هستند.

برای مدیریت بهتر هزینه انبارداری در گمرک، کسب و کارها باید به ارائه دهندگان خدمات محموله قابل اعتماد که در خدمات کارگزاری گمرک تخصص دارند، همکاری کنند. این ارائه دهندگان خدمات می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند تا قوانین پیچیده گمرکی را طی کنند و اطمینان حاصل کنند که کالاهای شما به روشی ایمن و مقرون به صرفه ذخیره می‌شوند. یکی از راه‌های به حداقل رساندن هزینه انبارداری در گمرک، همکاری با ارائه دهندگان خدمات باربری است که خدمات تجمیع کالا‌ها را ارائه می‌دهند. با تجمیع محموله‌ها، افراد می‌توانند مدت زمانی که کالاهای خود در گمرک می‌گذرانند کاهش دهند و در هزینه‌های انبارداری صرفه جویی کنند.

روش دیگر برای مدیریت هزینه انبارداری در گمرک، همکاری با ارائه دهندگان خدمات باربری است که راه حل‌های پیشرفته انبارداری را به شما ارائه می‌دهند. این ارائه دهندگان می‌توانند خدمات تخصصی انبارداری، مانند ذخیره‌سازی با دمای کنترل شده یا ذخیره‌سازی مواد خطرناک را ارائه کنند، این امر می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا خطر آسیب به کالاهای خود را کاهش دهند و هزینه‌های ذخیره‌سازی را به حداقل برسانند.

 

محاسبه هزینه انبارداری در گمرک

هزینه انبارداری در گمرک بر اساس ارزش کالای ذخیره شده، مدت زمان نگهداری و نوع انبار مورد استفاده محاسبه می‌شود. مورد دیگری که ممکن است بر هزینه انبارداری در گمرک تأثیر بگذارد عبارت است از سطح امنیت مورد نیاز برای کالا، میزان جابجایی و پردازش مورد نیاز و هرگونه خدمات اضافی مانند بیمه یا حمل و نقل به صورت کلی بهتر است با یک کارگزار گمرکی یا حمل و نقل برای تعیین هزینه خاص انبارداری کالا گمرک برای یک محموله مشخص مشورت کنید.

عوامل تعیین قیمت کالا در انبارداری گمرک

سه عامل مهم‌ترین محرک‌های هزینه انبارداری گمرک هستند، تعدادی از عوامل دیگر هم وجود دارند که می‌توانند بر هزینه کلی تأثیر بگذارند.

ارزش کالا: ارزش کالاهای در حال ذخیره‌سازی عاملی کلیدی در تعیین هزینه انبارداری گمرک است. این امر به این دلیل است که کالاهای با ارزش بالاتر ممکن است به امنیت و حمل و نقل بیشتری نیاز داشته باشند که می‌تواند هزینه کلی را افزایش دهد.

مدت نگهداری: مدت زمان نگهداری کالا در انبار گمرک هم عامل مهمی در تعیین قیمت تمام شده کالا‌ها است. به طور کلی، هرچه مدت زمان نگهداری کالا بیشتر باشد هزینه کلی کالا بالاتر است.

نوع انبار: نوع انبار هم می‌تواند در هزینه انبارداری گمرکی تأثیر گذار باشد. برای نمونهیک مرکز امن‌تر با اقدامات امنیتی پیشرفته ممکن است بیش از یک انبار اصلی هزینه داشته باشد. عامل دیگری که ممکن است بر هزینه انبارداری گمرکی تأثیر بگذارد عبارتند از سطح امنیت مورد نیاز برای کالا، میزان جابجایی و پردازش مورد نیاز و هرگونه خدمات اضافی مانند بیمه یا حمل و نقل. به طور کلی بهتر است با یک کارگزار گمرکی یا حمل و نقل برای انجام خدمات کارگو و تعیین هزینه خاص انبارداری گمرکی برای یک محموله معین با بازرگانی تخصصی در این حوزه مشورت کنید.

 

انواع انبار در گمرک

انبارهای اوراق قرضه: این انبار‌ها، انبارهایی هستند که کالاها را می‌توان بدون پرداخت عوارض یا مالیات تا زمانی که کالا در اوراق قرضه باقی می‌ماند در آن نگهداری کرد. انبارهای اوراق قرضه اغلب برای نگهداری موقت کالاها در حین حمل و نقل یا در انتظار واردات به یک کشور استفاده می‌شود.

مناطق تجارت خارجی: مناطق مشخص شده در کشور هستند که در آن ممکن اسن کالا‌ها بدون عوارض یا مالیات ذخیره، استفاده یا پردازش شوند. مناطق تجارت خارجی اغلب برای واردات و صادرات کالا و برای تولید و سایر انواع فرآوری استفاده می‌شود.

انبارهای تجارت آزاد: انبارهایی هستند که کالاها را می‌توان بدون پرداخت عوارض یا مالیات تا زمانی که کالا برای صادرات در نظر گرفته شده در آن‌ها ذخیره‌سازی  انبارهای تجارت آزاد اغلب برای نگهداری موقت کالاها در حالی که برای صادرات آماده می‌شوند استفاده می‌شوند.

انبارهای گمرکی: انبارهایی هستند که کالاها بدون پرداخت عوارض یا مالیات در آن نگهداری می‌شوند مشروط بر اینکه تحت نظارت گمرک باشند. انبارهای گمرکی اغلب برای نگهداری موقت کالاها در حالی که در انتظار واردات یا صادرات هستند استفاده می‌شود.

انبارهای خصوصی: انبارهایی هستند که تحت مالکیت و اداره شرکت‌های خصوصی هستند و مشمول مقررات گمرکی نیستند. انبارهای خصوصی ممکن است برای نگهداری طیف وسیعی از کالاها، از جمله کالاهایی که وارد یا صادر می‌شوند، استفاده شوند.

دسته‌بندی انواع انبار کالا در گمرک به انواع  کوچکتری نیز تقسیم می‌شود که در ادامه مقاله این موارد را هم بررسی خواهیم کرد.

کالاهای معمولی: در این انبار‌ها کالاهای مقاوم و معمولی نگهداری می‌شوند به همین دلیل نیاز به شرایط محیطی و دمایی خاصی نیست.

کالاهای قابل اشتعال: به دلیل حساسیت بالای کالاهای آتش‌زا انبار این کالاها معمولا دور از سایر انبار‌ها ساخته می‌شود که دارای شرایط نگهداری خاص و دارای تجهزیات اتفا حریق پیشرفته می‌باشند٬ طبیعی است که به دلیل شرایط ویژه این دسته از کالا‌ها هزینه انبار داری بیشتر از سایر کالا‌ها باشند.

انبار کالاهای فاسد شونده: این انبارها که قدرت تغییر دما را دارند و دما در آن‌ها به شدت کنترل می‌شود برای مواد دارویی٬ غذایی و کالا‌های فاسد شدنی استفاده می‌شوند باید بدانید که اگر انبار گمرک به هر دلیلی امکان نگهداری محصول شما را در این انبار نداشته باشد شرکت حمل و نقل کننده کالای شما موظف است کالا را به سرد خانه ارسال کند.

انبار‌های اختصاصی: هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند کالای خود را در انبار‌های خصوصی انبار کرده و انباردار خودش را داشته باشد که طبیعتا هزینه‌های بیشتری از صاحب کالا دریافت می‌کنند.

کالاهای ضبط شده: انبار ضبط شده که به انبار قضایی هم معروف است کالاهای شبه دار و ضبط شده تا تعیین تکلیف مدارک و مجوزات در آنجا نگهداری می‌شوند.

کالای قاچاق: تمامی کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده و ضبط میشوند در این انبار نگهداری می‌شوند.

کالاهای فله: کالاهایی که بسته‌بندی ندارند و به صورت فله هستند مشابه گندم و جو در این انبار‌ها نگهداری می‌شوند

انبارداری
انبارداری

هزینه انبارداری کالاها در گمرک

در زمان محاسبه تعرفه هزینه انبارداری در گمرک عوامل متعددی را می‌توان در نظر گرفت. برخی از نکات عبارتند از:

نوع کالای ذخیره شده: انواع مختلف کالاها دارای نرخ‌های تعرفه متفاوتی هستند. برای نمونه، مواد خام و محصولات ناتمام ممکن است نرخ تعرفه کمتری نسبت به محصولات نهایی داشته باشند.

مدت زمان نگهداری کالا: نرخ تعرفه بر اساس مدت زمان نگهداری کالا در انبار متفاوت است. هرچه مدت زمان ذخیره‌سازی طولانی‌تر باشد، تعرفه بالاتر است.

موقعیت انبار: موقعیت انبار هم می‌تواند بر نرخ تعرفه تاثیرگذار باشد. انبارهایی که در مناطق خاصی قرار دارند ممکن است به دلیل عواملی مانند هزینه انجام تجارت در آن مکان نرخ تعرفه بالاتری دارند.

اندازه انبار: اندازه انبار در محاسبه تعرفه دخیل است و در نظر گرفته می‌شود. انبارهای بزرگتر به دلیل افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی  نرخ تعرفه بالاتری دارند.

نوع انبار: نوع انبار هم می‌تواند بر نرخ تعرفه تاثیرگذار باشد. برای نمونه، یک انبار اوراق قرضه، که یک مرکز امن برای نگهداری کالاهایی است که هنوز برای واردات یا صادرات ترخیص نشده‌اند، نرخ تعرفه کمتری نسبت به یک انبار معمولی دارد.

نرخ تعرفه بسته به شرایط خاص و کشوری که انبار در آن قرار دارد می‌تواند به میزان قابل توجهی متفاوت است.

 

هزینه‌های انبار داری در گمرک ایران

در صورت عادی بودن شرایط زمان نگهداری و انبار داری گمرک ایران ۳ ماه است که این قانون برای کالاهای فاسد شدنی و قابل اشتعال متفاوت می‌باشد و می‌توان در شرایط خاص کالا‌ها را دو ماه بیشتر هم در گمرک نگهداری کرد.

کالاهای فاسد شدنی حتما باید با مسئولیت صاحب بار در انبار‌های مخصوص نگهداری شوند که از خطر در امن باشند.

به میزان ۷۵ درصد ماخذ انبار داری به کالاهای موحطه سرپوشیده اضافه می‌شود.

۶۰درصد نرخ انبارداری به کالاهایی که در محوطه نگهداری میشود تعلق می‌گیرد.

روش محاسبه هزینه انبارداری گمرک

هزینه انبار داری گمرک به هزینه‌ای که گمرک جهت نگهداری کالا دریافت می‌کند هزینه انبارداری می‌گویند و به صورت زیر محاسبه می‌شوند:

محاسبه کالاهای نگهداری شده در انبار:  وزن خالص *نرخ انبارداری*مدت زمان استقرار کالا در انبار

محاسبه انبارداری سرپوشیده: هزینه انبارداری=۷۵٪*(مدت زمان استقرار کالا*نرخ انبارداری*وزن ناخالص)

محاسبه کالاهای فله (تناژی): محاسبه کالاهای فله= تناژ*تعرفه

محاسبه کالاهای دستگاهی: محاسبه کالاهای دستگاهی= تعداد*تعرفه

 

سخن پایانی

برای تجارت در حوزه داخلی ایران و حتی حوزه بین المللی باید با هزینه انبار داری کالا‌ها در گمرک‌های مختلف ایران آشنا باشید تا فرایند واردات کالا و ترخیص کالا‌های شما از گمرک در زمان مناسب و بدون بروز مشکلی انجام شود.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *