واردات و ترخیص برد الکترونیکی

واردات برد الکترونیکی

در دنیای امروز تکنولوژی الکترونیکی در همه جنبه‌های زندگی مردم حضور دارد، بردهای الکترونیکی یکی از ابزارهای ضروری برای ارتباط، کار، تفریح و سرگرمی هستند که در انواع ابزار‌های تکنولوژی قرار دارند. واردات برد الکترونیکی برای اقتصاد کشور منافع بسیاری به همراه دارد. از یک طرف بازار بردهای الکترونیکی بزرگ است و واردات این محصولات می‌تواند به ایجاد شغل و ارزآوری برای ایران کمک کند. از طرف دیگر واردات بردهای الکترونیکی به کشور به شهروندان این امکان را می‌دهد تا به آخرین تکنولوژی‌های روز دسترسی داشته باشند و از تجربه‌های بهتر در زندگی خود استفاده کنند. اما واردات و ترخیص برد الکترونیکی نیازمند مراحل و اطلاعات خاصی است و کار هر فردی نیست.

 

برد الکترونیکی چیست؟

برد الکترونیکی یک مدار چاپی است که روی آن اجزای مختلف مدار الکترونیکی مانند مقاومت‌ها، خازن‌ها، ترانزیستورها قرار دارند و به کمک اتصالات به هم متصل می‌شوند. بردهای الکترونیکی در ساخت مدارهای الکترونیکی اهمیت زیادی دارند. بردهای مدار چاپی می‌توانند به صورت یک لایه، دو لایه، چند لایه و در رنگ‌های مختلف تولید شوند.

 

انواع برد الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از آغاز پروسه واردات کالا باید مورد توجه قرار داشته باشد شناخت برد و انواع آن است. واردکنندگان حرفه‌ای برد الکترونیکی باید انواع برد الکترونیکی را بشناسند و با کاربردهای هر کدام آشنا باشند. به همین دلیل، در این مقاله به صورت مختصر انواع برد و کاربردهای هر کدام را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

انواع برد الکترونیکی بر اساس لایه

برد مدار چاپی تک لایه: در این نوع از برد تنها در قسمتی از یک طرف برد لایه نازک مسی وجود دارد و برای اتصال تنها امکان استفاده از یک طرف وجود دارد.

برد الکترونیکی دو لایه: در بردهای دولایه، لایه نازک مسی در دو طرف وجود دارد و دو طرف آن قابل استفاده است.

برد الکترونیکی چند لایه: این نوع از برد پیچیدگی‌های بسیاری داشته و انواع لوازم الکترونیکی پیشرفته استفاده می‌شود.

 

انواع برد الکترونیکی بر اساس جنس فیبر

در این دسته بندی بردهای الکترونیک به انواع  برد PCB سخت، برد الکترونیکی PCB منعطف و  PCB منعطف سخت تقسیم می‌شوند. از بردهای PCB سخت در محصولات دارای نوسان و ارتعاش دار استفاده می‌شود. در تولید بردهای منعطف از لوازم انعطاف‌پذیری استفاده می‌شود و در انواع محصولات الکترونیکی استفاده می‌شود. بردهای منعطف سخت بهترین گزینه برای استفاده در صنایع نظامی و رباتیک هستند.

 

مراحل واردات برد الکترونیکی

اگر ازتاجران علاقه‌مند به واردات قطعات الکترونیک هستید، برد الکترونیکی یکی از قطعات مهم و پرسود الکترونیک است. این محصولات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ساختار انواع دستگاه‌های الکترونیک، خودرو کار دارند. واردکنندگان برد الکترونیکی برای واردات برد باید مراحل خاصی را  طی کنند که در ادامه به صورت خلاصه با مراحل واردات برد مدار چاپی آشنا می‌شویم:

دریافت کارت بازرگانی

بررسی بازار و نیازهای مشتریان

انتخاب برد برای واردات

انتخاب کشور و تامین‌کننده برد

دریافت پیش فاکتور و خرید کالا

ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

پرداخت وجه

بیمه

 

انتخاب روش و شرکت حمل و نقل

گمرک و ترخیص: برای واردات برد الکترونیکی شما باید مراحل ترخیص گمرکی را طی کنید برای این کار، شما باید به دفتر گمرکی مربوطه مراجعه کنید و اطلاعات موردنیاز را ارائه دهید این اطلاعات شامل مدل و برند برد الکترونیکی، قیمت آن، کشور سازنده و سایر مشخصات مربوط به محصول هستند.

مالیات و عوارض: برخی از محصولات الکترونیکی عوارض و مالیات وارداتی دارند؛ بنابراین شما باید مبلغ مالیات و عوارض مربوطه را پرداخت کنید این مبلغ بسته به نوع محصول، میزان ارزش آن و سیاست‌های گمرکی کشور متفاوت است. تا زمانی که این هزینه را پرداخت نکنید نمی‌توانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

استانداردها و مجوزها: برخی از بردهای الکترونیکی باید دارای استانداردها و مجوزهای خاصی باشند تا بتوانند وارد کشور شوند، برای نمونه برخی از محصولات الکترونیکی باید دارای نشان استاندارد امنیت الکتریکی باشند یا مورد تائید سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته باشند.

قوانین و محدودیت‌ها: در هر کشور، برخی از بردهای الکترونیکی تحت محدودیت‌های خاصی قرار دارند. به‌عنوان‌مثال برخی از بردهای الکترونیکی که قادر به ردیابی مکان هستند باید ثبت در کشور شوند و محدودیت‌های خاصی در استفاده از آن‌ها وجود دارد.

توجه داشته باشید که این موارد تنها مشترکاتی از مسائل مربوط به واردات و ترخیص برد الکترونیکی به ایران هستند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، توصیه می‌شود با افراد خبره در این حوزه مشورت کنید.

 

مراحل ترخیص برد الکترونیکی از گمرک

مراحل ترخیص برد الکترونیکی از گمرک مبدأ ممکن است متفاوت باشند. در ادامه برخی از مراحل عمومی ترخیص برد الکترونیکی از گمرک را بررسی خواهیم کرد. با توجه به این که ترخیص کالا از مهم‌ترین مراحل واردات کالا است باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود. شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل با داشتن ریل اختصاصی در گمرک فرودگاه امام خمینی و بهره‌مندی از ترخیص‌کاران حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده و در مدت زمانی کوتاه محموله وارداتی خود را از گمرک ترخیص کنید.

 

چالش‌های موجود در مسیر واردات کالا

یکی از چالش‌هایی که ممکن است در مسیر واردات برد الکترونیکی برای تجار و بازرگانان به وجود آی، وجود دلالان و سودجویانی باشد که مشکلات زیر را به وجود می‌آورند:

مشکلات فنی در قطعات

بالارفتن هزینه‌ها

سخت‌شدن پیگیری از زمان ثبت سفارش تا دریافت محصول

تأخیر در تحویل سفارش‌ها به مشتری

به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بروز اتفاقات بیان شده، فرایند واردات خود را به صورت قانونی و توسط افراد و شرکت‌هایی که در این حوزه دانش لازم و کافی را دارند پیش ببرید تا دچار مشکل و زیان نشوید.

 

مزایای واردات و ترخیص برد الکترونیکی

دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته و دستگاه‌های الکترونیکی باکیفیت بالا

رقابت قیمتی بیشتر در بازار

امکان گسترش کسب‌وکار

ارائه گزینه‌های بیشتر به مشتریان

معایب واردات و ترخیص برد الکترونیکی

هزینه‌های مربوط به ترخیص، مالیات و عوارض گمرکی این قطعات بالا هستند.

مشکلات گمرکی مانند تأخیر در ترخیص محموله.

عدم تطابق با استانداردها و مقررات.

ریسک بازار شامل تغییرات قیمت

تغییرات قوانین و مقررات و رقابت شدید.

وابستگی به کشورهای خارجی

 

انواع بردهای الکترونیکی

تنوع بردهایی که در جهان وجود دارند براساس کاربرد هر کدام بسیار زیاد است و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد؛ اما برای آشنایی به چند مورد از برد‌های پرکاربرد در جهان در ادامه اشاره خواهیم کرد:

بردهای توسعه میکروکنترلر

بردهای مدارچاپی (PCB)

بردهای منطق قابل‌برنامه‌ریزی (FPGA)

بردهای صوتی و تصویری

بردهای سنسوری

بردهای شبکه و ارتباطات

بردهای تغذیه

بردهای تبدیل ولتاژ

بردهای الکترونیکی قدرت

برد پکیج

برد قطعات خودرو

بردهای خاص

بردهای کنترل صنعتی برای کنترل و اتوماسیون در صنایع مختلف

بردهای سنسوری برای اندازه‌گیری و تشخیص اطلاعات محیطی

بردهای RF برای ارتباطات بی‌سیم

بردهای تغذیه برای تأمین انرژی به سایر بخش‌های سیستم الکترونیکی

برد خام

برد الکترونیکی

برد ریخته گردی

برد جوشکاری

برد دوربین مداربسته

برد ماشین لباسشویی

برد ماشین ظرف‌شویی

برد یخچال

برد لامپ

برد آی‌سی‌یو

برد آسانسور

برد دی وی ار

از جمله برد‌هایی هستند که در ایران کاربرد دارند و واردات آن‌ها یک تجارت پرسود است.

 

روش حمل بردهای الکترونیکی

نحوه حمل بردهای الکترونیکی می‌تواند به وابستگی از اندازه و نوع بردمتفاوت است. در ادامه چند روش متداول برای حمل بردهای الکترونیکی را بررسی خواهیم کرد که برای برد‌های مختلف کاربرد دارند.

جعبه‌ها و کیف‌های محافظ

جعبه‌های ضد آب

پوشش ضدضربه

جعبه‌های آنتی استاتیک

بسته‌بندی مناسب

انتقال بادقت و خودداری از ضربه و لرزش غیرضروری

 

مدت‌زمان واردات برد الکترونیکی

مدت‌زمان واردات بردهای الکترونیکی چند عامل مختلف وابسته است مانند مبدأ و مقصد و نوع حمل‌ونقل استفاده شده، ممکن است مقررات و قوانین واردات کشورهای مختلف تأثیرگذار باشند. اگر بردهای الکترونیکی به‌صورت هوایی واردات شوند، مدت‌زمان تحویل معمولاً بین چند روز تا چند هفته است این مدت‌زمان ممکن است به دلیل بررسی‌های گمرکی، روش حمل‌ونقل و مسائل مربوط به شرکت حمل‌ونقل تغییراتی داشته باشد. بهتر است قبل از واردات بردهای الکترونیکی، بازار هدف خود را بررسی کنید و قوانین و مقررات وارداتی آن کشور را دریافت کنید.

 

هزینه‌های مربوط به خرید بردهای الکترونیکی

اندازه برد

نوع برد خام

نوع Finishing برد

نوع تست‌های انجام شده روی برد

انجام‌ الکتریکال چک روی برد

هزینه بیمه

هزینه حمل‌ونقل

هزینه گمرک و ترخیص کالا

هزینه دریافت مجوزهای واردات

هزینه بازرسی کالا (در صورت نیاز به ارائه این گواهی‌نامه)

مالیات بر واردات

هزینه انبارداری

 

به دلیل وجود موارد زیادی که در بالا ذکر کردیم، ارائه یک فرمول کلی برای هزینه ساخت برد الکترونیکی ممکن نیست. سفارش‌دهندگان پس از ارسال فایل PCB مربوط نهایتاً تا ۳ روز کاری پیش‌فاکتور تولید PCB خود را دریافت می‌کنند.

 

تعرفه واردات برد الکترونیکی

یکی از موضوعات مهم که تاجران بردهای الکترونیکی برای واردات و ترخیص برد باید با آن آشنا باشند شناخت کد تعرفه گمرکی بردهای الکترونیک است.  کد تعرفه گمرکی یا HS Code یک کد هشت‌رقمی استاندارد است که در همه‌ی سازمان‌ها از جمله سازمان توسعه تجارت، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌صورت یکسان مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ این کد گمرکی به هر نوع کالای وارداتی اختصاص داده می‌شود و در صورت ارائه هر نوع کد اشتباه، کالای موردنظر به‌عنوان قاچاق شناخته می‌شود و توقیف می‌شود و تاجر ضرر زیادی می‌کند. برای اطلاع از این کد‌ها  به کتاب مقررات واردات و صادرات مراجعه کنید. در این کتاب کد تعرفه گمرکی که برای واردات برد الکترونیکی اختصاص‌داده‌شده است، در ردیف ۸۵۱۷۹۰ قرار دارد.

 

ترخیص کالا از گمرک

انجام هر یک از مراحل نیاز به دقت بالایی دارد و انجام اشتباه هر مرحله پروسه واردات را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. اگر با این مراحل آشنا نیستید و فرصت کافی برای یادگیری مراحل واردات ندارید می‌توانید تمام یا بخشی از مراحل ترخیص کالا را به شرکت‌های فعال در این حوزه بسپارید.

 

ترخیص برد الکترونیکی از گمرک

ترخیص برد از گمرک یکی دیگر موضوعات مهمی است که واردکنندگان بردهای الکترونیکی باید به آن مسلط باشند ترخیص کالا از گمرک پروسه‌ای پیچیده بوده و به طور کلی شامل 6 مرحله است و در هر مرحله باید اقدامات لازم انجام شوند.

مرحله اول در سامانه epl اظهارنامه گمرکی را ثبت کرده و شماره کوتاژ جهت ادامه سایر مراحل ترخیص دریافت کنید.

مرحله دوم اسناد اظهار شده در مرحله اول توسط یک کارشناس بررسی می‌شود.

مرحله سوم کالای اظهار شده توسط ارزیابان گمرکی مورد راستی آزمایی قرار داده می‌شود.

مرحله چهارم برای پرداخت برخی از هزینه‌های گمرکی لازم است به واحد صندوق مراجعه کنید.

مرحله پنجم پروانه سبز گمرکی صادر می‌شود، در حال حاضر این پروانه به صورت آنلاین صادر می‌شود و همراه داشتن پرینت ساده آن سندیت دارد.

مرحله ششم در صورت انجام صحیح مراحل، پرداخت هزینه‌های گمرکی در این مرحله مجوز بارگیری صادر شده و می‌توانید نسبت به خروج کالا از گمرک اقدام کنید.

 

هزینه واردات و ترخیص برد الکترونیکی چقدر است؟

زمانی  که برای  واردات و ترخیص برد الکترونیکی اقدام می‌کنید، باید بررسی کنید که واردات برد چقدر هزینه‌بر است و آیا واردات مقرون به صرفه است یا خیر قبل از شروع پروسه واردات باید تمام هزینه‌هایی که برای واردات باید پرداخت کنید را محاسبه کنید. هزینه‌های واردات و ترخیص برد شامل موارد زیر می‌شود:

هزینه سفر

هزینه خرید برد الکترونیکی

هزینه بیمه

هزینه حمل و نقل

هزینه گمرک و ترخیص کالا

هزینه دریافت مجوزهای واردات

هزینه بازرسی کالا (در صورت نیاز به ارائه این گواهی‌نامه)

مالیات بر واردات

هزینه انبارداری

توجه  داشته باشید که هر کدام از هزینه‌های واردات باید در موعد مقرر پرداخت شوند، تاخیر در پرداخت هزینه‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را در پروسه واردات ایجاد کند.

واردات برد الکترونیکی از چین

واردات برد الکترونیکی از چین به ایران به دلیل تولیدات گسترده این قطعات در چین و قیمت مناسب آن‌ها در سال‌های اخیر بین واردکنندگان قطعات الکترونیک محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

واردات برد از چین مزایای زیادی برای بازرگان دارد از جمله این مزایا می‌توانیم به قیمت مناسب و تنوع بردهای تولید شده اشاره کنیم. با واردات برد از چین بازرگانان می‌توانند با کمترین هزینه برد مورد نیاز خود را تهیه و به ایران وارد کنند.

برای واردات برد الکترونیکی از چین باید به مواردی مانند  روند واردات در این کشور، قوانین و مقررات گمرکی، کیفیت کالای خریداری شده، اعتبار تامین‌کننده و استفاده از یک روش مطمئن برای حمل بار توجه کنید. واردات برد الکترونیکی از چین یکی از خدمات تخصصی شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل است.

 

واردات برد الکترونیکی از دبی

کشور امارات یکی از شرکای تجاری قدیمی ایران و از همسایگان مرزی ایران است. به دلیل وجود مرز مشترک آبی بین ایران و امارات، هزینه حمل و نقل و ترخیص برد الکترونیکی از دبی به ایران مقرون به صرفه است این موضوع سود بسیاری برای بازرگانان دارد و سبب شده تا این شهر به یک مرکز تجاری مورد علاقه بازرگانان ایرانی تبدیل شود. یکی از چالش‌هایی که بازرگانان برای واردات برد با آن روبه‌رو هستند، کیفیت کالا است. برخی اوقات بردهای الکترونیکی پس از ورود به ایران از کیفیت مورد نظر برخوردار نیستند و حتی خراب هستند، این موضوع مشکلات زیادی را به همراه دارد. وجود شرکت‌های معتبر قطعات الکترونیکی در دبی باعث می‌شود تا با خیالی آسوده بردهای الکترونیکی را از دبی به ایران وارد کنید.

 

در شرایط فعلی ایران و به دلیل تحریم‌های اقتصادی واردات برد از بسیاری از کشورها امکان پذیر نیست در چنین شرایطی بازرگانان برای واردات محصول مورد نظر را به دبی و از آنجا به ایران ارسال می‌کنند این موضوع دلیل دیگری است که منجر به افزایش آمار واردات از دبی شده است.

 

سخن پایانی

برای واردات و ترخیص بردهای الکترونیکی در ایران می‌توانید به کمک شرکت‌ حمل و نقل بین المللی آریا حمل که در زمینه واردات قطعات الکترونیکی فعالیت دارد اقدام کنید. این شرکت‌ دارای تجربه و دانش لازم در زمینه واردات و ترخیص بردهای الکترونیکی است و می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روش‌ واردات و ترخیص کالا کمک کند.

باتوجه‌به اینکه شرکت‌های بازرگانی در ایران در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، بهتر است شرکت‌هایی را که در زمینه واردات و ترخیص بردهای الکترونیکی فعالیت دارند را بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر تصمیمی با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره کافی را از آن‌ها دریافت کنید.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *