کمبود کانتینرهای ایرانی در چین

کمبود کانتینرهای ایرانی در چین

یکی از مشکلات رایجی که در حمل و نقل دریایی برای کالاهای مختلف ایجاد می‌شود، کمبود کانتینر است. در حمل و نقل دریایی کالا به دلیل اینکه کالا‌ها در معرض آسیب قرار دارند و آفتاب و رطوبت بیشتری را جذب می‌کنند، باید با دقت و وسواس بیشتری حمل شوند در ابن شرایط تنها راه حل استفاده از کانتینر برای حمل کالاها است. کانتینر به شما کمک می‌کند تا بارهای خود را به سلامت به مقصد ارسال کنید و در مقصد و حتی در روش ترکیبی بدون مشکل تحویل بگیرید. بهترین روش حمل و نقل برای کالاهای سنگین یا با تعداد زیاد اگر هیچ فشاری برای تحویل سریع وجود نداشته باشد حمل و نقل از طریق دریا است.

حدود 90 درصد از تجارت بین الملل و حمل بار بین المللی از طریق راه‌های دریایی جا به جا می‌شوند خصوصا بین کشور چین و ایران. از جنبه لحاظ حدودا 6 میلیون تن کالا از طریق راه‌های آبی جابه جا می‌شوند که سی و سه درصد آن مربوط به فرآورده‌های نفتی و مابقی نیز کالا‌های فله هستند. ارسال حجم زیاد کالا با هزینه کم و ایمنی بالا از مزیت‌های حمل دریایی کالاهای مختلف برای تاجران است. گران بودن و کند بودن حمل و نقل دریایی کالاها نسبت به سایر شیوه‌ها، تاخیر به دلیل شرایط جوی نامناسب، عدم انعطاف مسیرها و جدول زمانی، ردیابی سخت پیشرفت کالاها، بالا بودن مالیات بنادرو ارتباط مستقیم نرخ پایه حمل با هزینه سوخت و ارز نیز معایب این روش نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل کالاها به صورت دریایی هستند.

 

افزایش تراز تجاری چین، صادرات سه کانتینر در برابر یک کانتینر وارداتی و تاخیر در بازگرداندن کانتینرها به دلیل شیوع ویروس کرونا چین را با کمبود شدید کانتینر مواجهه کرده است. درست است که شرایط سخت همه گیری کرونا از بین رفته است اما کشور چین به دلیل جمعیت زیادی که دارد همواره مواردی را مد نظر قرار می‌دهد و اصول ایمین و بهداشتی را بیشتر از سایر کشور‌های جهان برای حمل و نقل و انتقال کالا و مسافرین به کار می‌گیرد.

هزینه اجاره یک کانتینر ۴۰ متری از چین به سواحل شرقی ایالات متحده به رقم چهار هزار و ۹۲۸ دلار رسیده که ۸۵ درصد بیشتر از خرداد سال جاری است. هزینه اجازه کانتینر به اروپا ۱۴۲ درصد و از طریق کانال سوئز هم ۱۰۳ درصد افزایش یافته است. همچنین هزینه اجاره کانتینر از چین به مسیرهای نزدیک مانند سنگاپور و مالزی در دو ماه گذشته تقریباً ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ حمل و نقل یک کانتینر به آمریکای جنوبی پیش از این برای چینی‌ها حداکثر سه هزار دلار هزینه داشت، اما اکنون باید حدود ۶ هزار دلار بپردازند.

طبق اعلام انجمن صنایع کانتینر چین (CCIA)، متوسط زمان چرخش کانتینر از ۶۰ روز به ۱۰۰ روز افزایش یافته که این کاهش سرعت حمل و نقل به دلیل افزایش تقاضا و موارد تجاری و تراز‌های کشوری است. تولیدکنندگان کانتینر در چین، شیفت‌های خود را افزایش داده و ظرفیت خود را هم بیشتر کرده‌اند تا بتوانند به تقاضا پاسخ دهند اما تا کنون نتوانسته‌اند بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد کنند.

براساس داده‌های انجمن صنایع کانتینر چی، تولید ماهانه کانتینر در چین که ۹۶ درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد در شهریور به بالاترین رقم ۵ ساله گذشته یعنی ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده است. چین براساس مارهای جهانی در حال تبدیل شدن به قدرت اول جهان در تولید کالاهای مختلف است، این عامل سبب می‌شود تا نیاز به کانتینر برای حمل و نقل کالا‌ها هم افزایشپ یدا کند. همان طور که بررسی کردیم خرید و یا اجره کانتینر در کشور چین و از شرکت‌های چینی یا خارجی همواره با دلار انجام میشود به همین دلیل هزینه حمل و نقل کالا‌ها را برای تاجران بسیار بالا می‌برد، متاسفانه تعداد بسیار کمی از شرکت‌های فعال در داخل ایران دارای کانتینر برای حمل و نقل دریایی کالا هستند همین عامل سبب شده تا پیدا کردن کانتینر برای حمل و نقل کالا‌ها برای تاجران سخت و طاقت فرسا شود.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل در راستای حمایت از تاجران داخلی و کمک به رشد و توسعه صنایع مختلف فعال در داخل ایران در بین حدود 2500 شرکت فعال در حوزه حمل و نقل کالا، در بین تنها 5 شرکت اصلی قرار دارد که همواره برای حمل و نقل دریایی کالا کانتینر دارد.

شما می‌توانید براساس نوع و حجم محموله‌ای که در اختیار دارید کانتینر مناسبی را از شرکت ما برای ارسال کالاهای خود دریافت کنید یا فرایند ارسال کالاها را به صورت کامل به کارشناسان ما بسپارید.

تغییر مسیر کشتی‌های کانتینر‌بر از کانال سوئز به دماغه امید‌‌ نیک برای صادر کنندگان چینی دو هفته بیشتر طول می‌کشد و این به امر به معنی کمبود کانتینر در بنادر مبدا و مقصد است. تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ کوتاه‌ترین مسیر آسیا به اروپا از طریق کانال سوئز در اطراف دماغه امید نیک  حدود دو هفته به برنامه‌های حمل‌ونقل کالا‌ها از چین به کشور‌های مختلف دنیا را جا به جا می‌کند و ظرفیت جهانی کانتینرهای جهانی را کاهش می‌دهد و زنجیره‌های تامین را قطع می‌کند ‌، چرا که بازگشت کشتی‌ها طولانی‌‌تر می‌شود. همین عامل سبب می‌شود تا تعداد کانتینر‌ها برای حمل و نقل دریایی کالاهای مختلف کاهش پیدا کند.

حمل کانتینری از چین به صورت دریایی یا هوایی انجام می‌شود، حمل کانتینر به صورت هوایی برای بارهای فله‌ای و بارهایی که شرایط نگهداری متفاوتی دارند کاربرد دارد، این بار‌ها با هواپیماهای باری جا به جا می‌شوند که مسافری در آن‌ها قرار ندارد.

کانتینر در چین
کانتینر در چین

مراحل حمل کانتینری کالا از چین به صورت دریایی

 انتخاب شرکت حمل و نقل

شما به عنوان تاجر باید در ابتدا شرکت حمل و نقل مناسبی برای حمل کانتینری از چین انتخاب کنید که با شرایط و کالاهای شما سازگاری داشته باشد. برای این کار می‌توانید از خدمات شرکت‌های بین المللی استفاده کنید که برای تاجران ایرانی با توجه به هزینه‌های دلار و نوسانات بازار به صرفه نیست. بهتر است از خدمات کانتینری شرکت‌های حمل و نقل فعال در ایران برای انتقال بارهای خود استفاده کنید.

رزرو و بارگیری کانتینر

پس از انتخاب شرکت حمل و نقل، شما باید کانتینر مناسبی را برای حمل کالاها از چین رزرو کنید و سپس مراحل بارگیری کالا را پیش ببرید. برای این کار می‌توانید از خدمات  شرکت‌های حمل و نقل دریایی استفاده کنید.

حمل کانتینر

پس از رزرو و بارگیری کانتینر، کانتینر با استفاده از ناوگان حمل و نقل دریایی به سمت مقصد حمل می‌شود. معمولاً کانتینرها از بنادر چینی مانند شنژن، شانگهای، نینگبو و یا گوانگجو حمل می‌شوند.

تخلیه کانتینر

پس از رسیدن کانتینر به مقصد بار‌ها باید باید تخلیه شوند. این فرایند توسط شرکت حمل و نقل یا شرکت‌های دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند انجام می‌شود اگر شما با یک شرکت حمل و نقل قرارداد امضا کرده باشید این فرایند از طرف شرکت برای شما انجام می‌شود.

 ترخیص کالا

پس از تخلیه کانتینر، باید کالاها ترخیص شوند و به مقصد نهایی تحویل داده شوند. این فرایند توسط شرکت حمل و نقل یا شرکت‌های دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند انجام می‌شود. حمل کانتینری از چین می‌تواند به کمک خطوط حمل و نقل دریایی مختلف انجام شود. برخی از خطوط حمل و نقل دریایی معروف برای حمل کانتینری از چین عبارتند از: مسیر آسیا – اروپا، مسیر آسیا – آمریکای شمالی و جنوبی، و مسیر آسیا – استرالیا.

همچنین، برای ارسال کانتینر از چین می‌توان از خدمات شرکت‌های فورواردر نیز استفاده کرد. این شرکت‌ها به عنوان واسطه بین صادر کنندگان و شرکت‌های حمل و نقل دریایی عمل می‌کنند و می‌توانند به صورت کامل همه مراحل حمل و نقل کالا را برای شما پیش ببرند. موارد مربوط به مدارک و مقررات مربوط به واردات و صادرات برای ارسال کانتینر از چین مهم هستند.

برای اطمینان از صحت مدارک و پروسه‌های واردات و صادرات، بهتر است با شرکت حمل و نقل یا شرکت‌های که در این زمینه فعالیت می‌کنند مانند شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل تماس بگیرید.

هزینه و مدت زمان حمل و نقل کالاهای مختلف از چین به ایران، یکی از دغدغه‌های بازرگانان و تاجران ایرانی است به صورت کلی همان طور که بررسی کردیم برای حمل و نقل دریایی کالاهای مختلف باید از کانتینرهای مختلفی استفاده کرد که هر کدام هزینه حمل جداگانه‌ای دارند که براساس حجم و نوع کانتینر مشخص می‌شود، به طور کلی از کانتینر یخچالی و ساده برای حمل و نقل عمومی کالاها استفاده می‌شود برخی از کانتینر‌ها فوت بالاتری دارند و بزرگ تر هستند که از آن‌ها برای حمل کالاهای بزرگ تر استفاده می‌شود برخی هم کوچک تر هستند و از آن‌ها برای حمل بار‌های کوچک تر استفاده می‌شود. این که چه نوع کانتینری را انتخاب می‌کنید در هزینه حمل کانتینری کالا اثرگذار است.

 

هزینه حمل دریایی کالا از چین به ایران با کانتینر

حمل کالا با کانتینر از طریق دریایی، یکی از روش‌های بسیار معمول برای حمل کالا از چین به ایران است که بازرگانان برای صادرات و واردات کالاهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. استفاده از این روش نیازمند محاسبه دقیق است. معمولا بازرگانان و مدیران تجاری شرکت‌ها پیش از ارسال بار یا وارد کردن آن از چین به ایران این محاسبات را انجام می‌دهند. در صورتی که این روش صرفه اقتصادی داشته باشد، حمل دریایی توسط تاجران انتخاب می‌شود.  این روزها حجم کالاهایی که از بنادر کشتیرانی در چین به سمت ایران می‌آیند، بسیار زیاد است. به همین دلیل باید در نظر داشت که شرکت ها بار را کجا و چطور تحویل بگیرند.

 

هزینه حمل دریایی از چین به ایران

هزینه حمل کالا از چین به ایران با کانتینرهای مختلف و با فوت‌های متفاوت انجام می‌شود. فرقی ندارد که کانتینر از چه نوعی باشد، از هر نوعی که باشد، هزینه اجاره آن جدا محاسبه می‌شود، هزینه حمل کانتینر هم باید جداگانه پرداخت شود. هزینه حمل کالا از چین به ایران با کانتینر، به ترم خرید مشتری وابسته است، اگر از نوع FOB باشد، فقط هزینه حمل کالا از بندر چین تا بندر ایران باید پرداخت شوند. در این روش کالا را روی عرشه کشتی در بنادر چین تحویل می‌دهند و بازرگانان روی عرشه کشتی در بنادر ایران، تحویل می‌گیرند. اگر که ترم خرید از نوع EXW باشد، باید هزینه حمل از بندر چین تا ایران و هزینه حمل بار از درب کارخانه فروشنده تا بندر و هزینه‌های گمرکی هم باید پرداخت شوند.

اجاره بهای کانتینرهای ۱۰ و ۲۰ و ۴۰ فوت، متفاوت هستند. برخی از کانتینرها تاشو بوده و برخی امکانات سرمایشی نیز دارند. به صورت خلاصه هزینه حمل کالا با کانتینر از چین تا ایران، به نوع بار و کانتینر اجاره شده بستگی دارد. حمل کالا با کشتی، با کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ فوت انجام می‌شود، اگر بار مورد نظر شما در کانتینرهای کوچک تر قرار بگیرد خرده بار به شمار می‌آید.

کانتینر ۲۰ فوت، ابعادی برابر با ۶ متر طول، ۲. ۴۳ متر عرض و ۲. ۳۷ متر ارتفاع دارد. گنجایش این کانتینرها 20 فوت است. البته نوع دیگری از این کانتینرهای ۲۰ فوت به نام Heavy duty هستند که تا ۲۵ تن بار را در خود جای می‌دهد، اما قیمت اجاره آن بیشتر است.

کانتینر۴۰ فوت با ۱۲ متر طول و ۲. ۳۷ متر ارتفاع و عرض ۲. ۳۴ نیز وجود دارند که حجم ۶۰ cbm بار با وزن ۲۰ تن را در خود جای می‌دهند. نوع دیگری از کانتینر‌ها نیز وجود دارند که دارای ارتفاع ۲۰ سانتی متر بیشتر هستند و از آن‌ها برای کالاهای حجیم استفاده می‌شود.

 

مدت زمان حمل دریایی کالا از چین به ایران با کانتینر

مدت زمان حمل بار با کشتی و کانتینر از چین به ایران به عوامل مختلفی وابسته است، فاصله ایران از چین در حدود ۱۲ هزار کیلومتر معادل ۶۵۰۰ مایل فاصله غربی ترین بندر کشور چین تا بندر عباس است. این فاصله به حدی زیاد است که بین ۲۰ تا ۲۵ روز زمان نیاز است تا بار از چین به ایران برسد.

مدت زمان حمل کانتینر از طریق دریا، به عوامل زیر بستگی دارد:

مسافت بین بنادر چین تا بندر‌های ایران، مسافت بین بنادر غربی این کشور تا ایران، خیلی کمتر از بنادر جنوبی و شرقی چین است.

تشریفات گمرکی در مبدا و مقصد

گاهی اوقات بار تا بندر ایران می‌آیند اما به دلیل تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص کالا که نیازمند مجوزهای قانونی هستند، این پروسه طولانی می‌شود.

حمل خرده بار یا فول بار

اگر کشتی و کانتینرها از یک نوع کالا و مربوط به یک نفر یا یک شرکت باشند، به احتمال زیاد، زودتر به دست مشتری می‌رسند. اگر کالاها به صورت خرده باشند، برای پر شدن کشتی و حتی ترخیص کالاهای دیگر مدت زمانی بیشتری زمان نیاز است که در این صورت خرده بار مورد نظر در این پروسه در انبار باقی می‌ماند و زمان ترخیص کالا بیشتر می‌شود.

 

استعلام نرخ حمل دریایی با انواع کانتینر از چین به ایران

حمل دریایی از چین تا ایران در مقایسه با  سایر روش‌ها قیمت کمتری دارد، کانتینرهای بزرگی که قرار است با کشتی حمل شود را نمی‌توان به چندین قسمت تقسیم کرد و هرکدام را با هواپیما به ایران آورد، در این شرایط مبلغ حمل کرایه به شدت بالا می‌رود.

 

برای استعلام قیمت حمل و نقل دریایی، بهتر است با یک یا چند شرکت حمل و نقل کالا مذاکره کنید تا کارشناسان مربوطه در این زمینه شما را راهنمایی کنند. برخی از این شرکت‌ها دارای تخفیف‌های خاصی هستند که ممکن است با شرایط شما جور باشد در نتیجه کرایه حمل کمتری پرداخت می‌کنید.

 

نتیجه گیری

حمل کانتینری از چین به دلیل وجود مسیرهای حمل و نقل دریایی مختلف از این کشور به کشور‌های مختلف جهان و نیز بهره مندی از خدمات شرکت‌های فورواردر و شرکت‌های حمل و نقل دریایی، رواج بالایی دارد. این روش برای واردات و صادرات کالاهای مختلف به چین و از کشور‌های دیگر به چین به صورت مداوم انجام می‌شود. حمل دریایی کالا از چین به کشور‌های مختلف جهان و بر عکس از گذشته رواج داشته است و مربوط به چند دهه اخیر نیست اما استفاده از کانتینر در سال‌های اخیر برای تامین سلامت بار‌ها رواج پیدا کرده است.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *