ترخیص مواد غذایی از گمرک

ترخیص مواد غذایی از گمرک

واردات مواد غذایی به ایران به دلیل  کمبود برخی از مواد غذایی و یا تاثیر مواردی مانند تغییر فصل یا عدم کشت یکی از راه‌های تامین مواد غذایی است که تاجران از آن برای تامین نیاز‌های غذایی مردم در داخل کشور استفاده می‌کنند. به همین دلیل واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک در سطح کشور اهمیت بسیار بالایی دارد و معمولا سریع تر از سایر اقلام انجام می‌شود. از آنجایی که اغلب این مواد قابلیت فسادپذیری دارند، واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک باید تحت نظارت سازمان استاندارد صورت انجام شود و سلامت این کالا‌ها به تایید این سازمان برسند. در صورتی که کالا به تایید اداره استاندارد نرسد، هنگام ترخیص مواد غذایی از گمرک مشکلاتی برای کالا‌ها به وجود می‌آید. به همین دلیل بهتر است  که این کار را به ترخیص کار مواد غذایی بسپارید. در این مقاله مواردی مانند واردات مواد غذایی به ایران و چگونگی ترخیص موادغذایی از گمرک توسط ترخیص کار مواد غذایی و تاجران را بررسی خواهیم کرد.

 

راهنمای واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک

واردات مواد غذایی به ایران از جمله شامل چاشنی‌ها و خوراکی‌ها می‌شود. علاوه بر این برخی از کالاها و مواد غذایی مانند انواع ماکارونی، سس، لبنیات، پاستا، انواع کنسرو، ژامبون، سوسیس، شکلات، قهوه و تنقلاتی مانند پفک، چیپس، ادویه جات، برنج، گوشت‌های قرمز و سفید هم به کشور وارد و نیز صادر می‌شوند. لازم به ذکر است، جهت واردات مواد غذایی به ایران و بازرگانی آنها در سطح کشور باید یک سری از قوانین و مقررات که معمولاً توسط ترخیص کار مواد غذایی انجام می‌شود، رعایت شوند. واردات مواد غذایی به ایران، توسط بیشتر کشورهای اروپایی انجام می‌شود. علاوه بر این از ایران نیز به اکثر کشورهای اروپایی، افغانستان، عراق و امارات متحده عربی نیز صادرات مواد غذایی انجام می‌شود مانند صادرات زعفران و پسته. برای واردات مواد غذایی به ایران، به علت فساد زود هنگام مواد غذایی در طول پروسه حمل و نقل ترخیص و تشریفات گمرکی بهتر است از یک ترخیص کار مواد غذایی زبده کمک بگیرید تا در طول پروسه ترخیص مواد غذایی از گمرک دچار مشکل نشوید.

 

لیست مدارک لازم جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک

برای واردات مواد غذایی به ایران و ترخیص مواد غذایی از گمرک صاحب کالا باید اسناد و مدارک مورد نیاز را تهیه کند. این اسناد و مدارک سه دسته هستند.

دسته اول؛ اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به کالااین دسته از مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

ترخیصیه کالا

قبض انبار

بارنامه

بارنامه سندی است که در آن مشخصات کلی کالا مانند تعداد کانتینر، بسته‌ها و وزن خالص کالا درج  مس شود.

پیش فاکتور یا پروفرما

پیش فاکتور شامل اطلاعاتی مانند نشانی فروشنده، نام خریدار، نوع کالا، مقدار کالا، تعداد کالا، قیمت واحد کالا و قیمت کل کالا است.

فاکتور کالا

فهرست عدل بندی: این مورد یکی از اسنادی است که هنگامی کاربرد دارد که کالای وارد شده بیش از یک بسته باشد و محتویات آن گوناگون باشد.

گواهی مبدا: گواهی مبدا سندی است که مشخصات کالای خریداری شده، نام کشور سازنده و مواردی مانند تعداد کالا، وزن کالا، نوع بسته بندی شماره اعتبار اسنادی کالا و غیره را در خود جای می‌دهد، این گواهی معمولاً توسط اتاق بازرگانی کشور صادر می‌شود.

ثبت سفارش بازرگانی: واردات مواد غذایی به ایران، نیازمند اخذ مجوزاتی است، که باید از این سفارت اخذ شود.

بیمه نامه کالا: بیمه نامه کالا جهت اطمینان و ضمانت نگهداری کالا در برابر خطرات احتمالی دریافت می‌شود، این مدرک جزء مدارک اولیه جهت ثبت سفارش کالا است، لازم به ذکر است که تاریخ بیمه نامه باید همزمان و یا قبل از تاریخ حمل کالا باشد و مبلغ بیمه نامه باید حداقل برابر با ارزش کالا باشد.

مجوزهای قانونی: دریافت مجوزهایی مانند  مجوزبهداشت، استاندارد، انرژی اتمی فرهنگ، ارشاد برای ترخیص مواد غذایی از گمرک الزامی است.

گواهی بازرسی کالا: گواهی بازرسی سندی است که توسط یکی از سازمان‌های بازرگانی صادر می‌گردد و بیان کننده این امر است که کالای ثبت سفارش شده و حمل شده یکسان است.

دسته دوم؛ اسناد و مدارک موردنیاز جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به صاحب کالا این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

ارائه اصل کارت بازرگانی: کارت بازرگانی جهت احراز هویت در گمرک‌ها به کار گرفته می‌شود. ترخیص مواد غذایی از گمرک و همچنین واردات مواد غذایی به ایران مستلزم داشتن کارت بازرگانی است. که این کارت توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن صادر‌ی شود.

ارائه اصل کارت ملی

کپی تمامی صفحه‌های کارت بازرگانی

کپی تمام صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا

دسته سوم؛ اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص موادغذایی از گمرک مربوط به نماینده صاحب کالا یا ترخیص کار

اسنادی که ترخیص کار مواد غذایی جهت ترخیص مواد غذایی از گمرک باید ارائه شوند عبارتند از:

اصل و کپی کارت ملی کپی

اصل وکالتنامه محضری

ارائه کپی وکالتنانه

ارائه کپی معرفی نامه

ارائه کپی دفترچه

 

نکاتی که باید برای ترخیص مواد غذایی به آن دقت کنید

تاجران و بازرگانانی که می‌خواهند واردات مواد غذایی به ایران را انجام دهند، باید به این موضوع و نکات توجه داشته باشند، که برای صدور مجوز واردات مواد غذایی به ایران باید مدارک درخواستی را از طرف کمیته بهداشت را به شکل حضوری ارائه دهند و باید این اسناد را از هم تفکیک کنند تا بتواند آنها را به اداره کل فراورده غذایی و دارویی ارائه دهند. پس از انجام این مراحل کمیته قانونی بهداشت اسناد و مدارکی را که شما به آنها تحویل دادید، را مورد بررسی قرار می‌دهند، که این مدارک در نهایت باید تایید سفارشات جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کند. برای ترخیص مواد غذایی از گمرک، اخذ پروانه واردات مواد غذایی به ایران از کشورهای مبدا که توسط کمیته بهداشتی ارائه می‌شوند، لازم و ضروری است.

در ادامه پس از آن که اسناد شما مورد تایید و بررسی قرار گرفت می‌توانید برای واردات مواد غذایی به ایران اقدام کنید. لازم به ذکر است اگر اسناد شما مشکل دار باشند یا مورد تایید مقامات پزشکی و بهداشتی قرار نگیرند، به احتمال خیلی زیاد برای واردات مواد غذایی به ایران دچار مشکل می‌شوید. از این رو ما شما پیشنهاد میکنیم که انجام این امور را به ترخیص کار مواد غذایی بسپارید. تاجران برای اینکه بتوانند به راحتی مواد غذایی مورد نظر خود را ترخیص کنند لازم است، تا نکاتی را رعایت کنند و مدارکی را ارائه دهند که این مدارک عبارتند از:

وارد کننده کالا باید درخواست کتبی جهت صدور مجوز ترخیص مواد غذایی از گمرک را با داشتن مهر و امضای مدیرعامل سازمان وارد کننده ارائه دهد.

بازرگان هنگام ترخیص مواد غذایی از گمرک باید اصل فاکتور که در سربرگ آن مهر شده است را به همراه خود داشته باشد.

بازرگانان باید برای درخواست مجوز واردات مواد غذایی به ایران، اصل فاکتور و پروفرما اینویس و دو برگ از تصویرهای سربرگ از سازمان تولید کنندگان کالا را به کمیته بهداشتی تحویل دهند.

پروسه ترخیص مواد غذایی از گمرک کاری سخت و پیچیده است. ما به شما پیشنهاد میکنیم تا انجام این امورات را به ترخیص کارمواد غذایی بسپارید.

 

قوانین و مقررات ترخیص مواد غذایی

اگر قصد دارید تا به صورت قانونی به کار واردات مواد غذایی به ایران بپردازید به شما توصیه می‌کنیم که تمامی مراحل ترخیص کالا را تحت نظر ترخیص کار مواد غذایی که با اصول و قوانین ترخیص مواد غذایی از گمرک به خوبی آشنایی دارد انجام دهید. در غیر این صورت بار شما به عنوان قاچاق در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه خسارت‌های بسیاری را در ادامه به همراه دارد. واردات مواد غذایی به ایران، مانند واردات گوشت، واردات جو و سایر مواد خوراکی بسیار سود آور است. پس از وارد شدن کالا به گمرک صاحب کالا یا نماینده وی که به عنوان ترخیص کار مواد غذایی شناخته می‌شود، باید عملیات ترخیص مواد غذایی از گمرک را به انجام برساند. بدون شک اگر ترخیص کالا به فردی کار بلد و مجرب سپرده شود، این فرآیند با سرعت بیشتری انجام می‌شود..

 

لیست مواد غذایی وارداتی به کشور

در حال حاضر وارداتمواد غذایی به ایران به صورت گسترده در حال انجام است. که از مهمترین مواد غذایی وارداتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واردات روغن خوراکی: با اینکه ایران در تولید روغن خوراکی به خودکفایی رسیده است، اما در مواردی نیاز جامعه دولت را مجبور به واردات روغن می‌کند. لازم به ذکر است، واردات روغن شامل واردات روغن خام و دانه‌های روغنی می‌شود.

واردات کره: کره یکی دیگر از مواد غذایی است که سالانه واردات آن در سطح کشور به شکل گسترده انجام می‌شود. مهم ترین نکته که در زمینه واردات کره باید بدانید این است که کشورهای تولید کننده  این کالا را به خوبی بشناسید.

واردات ادویه: واردات ادویه مانند بسیاری از اقلام وارداتی دیگر، تحت شرایط خاص انجام می‌شود. معمولاً قیمت ادویه با توجه به بسته بندی و نوع آن تعیین می‌شود. هر نوع ادویه دارای یک کد مخصوص به خود می‌باشد که در گمرک به وسیله آن شناخته و تفکیک می‌شوند.

علاوه بر این موارد گوشت مرغ، انواع شکلات، انواع آبمیوه، انواع بیسکویت‌ها، زردچوبه، انواع ماکارونی‌ها،  ژامبون، قهوه، گوشت قرمز و سفید، انواع لبنیات و سس از دیگر اقلامی می‌باشند که به صورت گسترده به کشور وارد می‌شوند.

 

مجوزهای لازم برای ترخیص کالا

ترخیص مواد غذایی از گمرک نیازمند دریافت مجوز است. مواد غذایی و خوراکی‌ها مانند دیگر کالاها جهت ترخیص کالا نیازمند دریافت مجوز‌هایی از طرف کمیته بهداشت هستند. از این رو تاجران و بازرگانان فعال در حوزه واردات مواد غذایی به ایران و ترخیص مواد غذایی از گمرک باید، مدارک زیر را تکمیل و به اداره بهداشت ارائه کنند:

فاکتور کالا

نسخه پرو فرمای تایید شده

ارائه اصل گواهی بهداشت

ارائه اصل برگه آنالیز

پس از بررسی مدارک و کنترل کلیه اسناد، گمرک اقدام به نمونه برداری از مواد غذایی می‌کند و پس از مطابقت کالا با آزمایش‌های سازمان غذا و دارو مجوز واردات مواد غذایی به ایران صادر می‌شود. مجوز هاو مراحل واردات مواد غذایی به ایران در دوره‌های مختلف، با توجه به بخشنامه‌های جدید صادر شده تعیین می‌شوند. برای اینکه در این زمینه دچار مشکل نشوید بهتر است از ترخیص کار مواد غذایی کمک بگیرید.

 

دلایل نیاز به واردات ماد غذایی به ایران

دلایل زیادی وجود دارد که یک کشور برای تهیه مواد غذایی مردم خود اقدام به واردات مواد غذایی از دیگر کشور‌ها کند. با توجه به این که غذا در هر جامعه و کشوری از اهمیت بسیار بالایی دارد در این قسمت به بررسی این دلایل می‌پردازیم. دلایل واردات مواد غذایی شامل موارد زیر می‌باشد:

خشکسالی

خشکسالی یکی از مهم  ترین دلایلی است که باعث واردات مواد غذایی به کشور می‌شود. کشور‌هایی که دگیر مسئله خشکسالی می‌شوند به دلیل کمبود آب، نمی‌توانند برای کشاورزی و تهیه محصولات بسیار مهمی همچون غلات مورد نیاز مردم اقدام کنند. در این شرایط تنها راه حل موجود واردات غلاتی همچون گندم، جو، برنج است.

آب و هوای جغرافیایی

هر کشوری دارای یک نوع آب و هوای خاص می‌باشد و این مسئله باعث می‌شود نتوان تمامی مواد غذایی مورد نیاز را مثل انواع غلات، انواع سبزیجات، انواع میوه‌ها را در آن کشور تولید کرد. در این شرایط بهترین و کم هزینه ترین راه حل موجود واردات آن دسته از مواد غذایی است که امکان تولید آن به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص در داخل کشور وجود ندارد.

کمبود مراتع

یکی از مشکلات اصلی که در ایران در رابطه با تولید دام و طیور و تهیه گوشت مورد نیاز کشور با آن رو به رو هستیم مسئله مربوط به کمبود مراتع مورد نیاز برای پرورش دام است. با توجه به خشکسالی‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر بی توجه به کمبود مراتع در کشور و پرورش بی رویه دام و طیور می‌تواند آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد کند. جلوگیری از این مسئله و برای تامین گوشت مورد نیاز روزانه کشور بهترین راه حل واردات مواد غذایی پروتئینی به کشور می‌باشد.

جمعیت زیاد

جمعیت زیاد یکی از موارد مهمی است که باعث واردات مواد غذایی به کشور می‌شود. زمانی که تولیدات داخلی کشور در زمینه مواد غذایی پاسخگوی نیاز روزانه جمعیت نباشد بهترین راه حل تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور با واردات مواد غذایی از دیگر کشورها است.

قیمت مناسب

توان اقتصادی مردم و قیمت مواد غذایی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود نقش بسیار مهمی در تهیه و  واردات مواد غذایی از کشورهای دیگر خواهد شد. زمانی که تهیه و تولید مواد غذایی در داخل کشور به هزینه بالایی را نیاز داشته باشد در زمان توزیع در بازار مصرف نیز برای جبران هزینه‌های تولید با قیمت بالایی توزیع می‌شود. در این شرایط در کنار توزیع مواد غذایی تولید داخلی در بازار مصرف، می‌توان با واردات مواد غذایی با قیمت مناسب به اقشار کم درآمد جامع کمک کرد.

کیفیت بهتر

تعرفه‌های گمرکی ترخیص مواد غذایی

هر کالایی برای ورود به کشور یک کد تعرفه گمرکی مخصوص به خود را دارد که می‌توان آن را بر اساس دسته بندی‌ها و ردیف‌هایی که در کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا تعیین شده پیدا کرد. با توجه به این که مواد غذایی واداتی بسیار متنوع هستند افرادی که قصد واردات مواد غذایی به کشور را دارند برای این که کد اشتباهی را انتخاب نکنند باید از مشاوران و ترخیص کاران مجرب و حرفه‌ای کمک بگیرند.

کد تعرفه گمرکی سوسیس ۱۶۰۱۰۰۰۰

کد تعرفه گمرکی کنسرو ماهی آزاد ۱۶۰۴۱۱۰۰

کد تعرفه گمرکی کنسرو ماهی ساردین ۱۶۰۴۱۳۰۰

کد تعرفه گمرکی ماهی تن ۱۶۰۴۱۴۰۰

کد تعرفه گمرکی شکر به دست آمده از چغندر قند ۱۷۰۱۱۲۰۰

کد تعرفه گمرکی آدامس بدون قند ۲۱۰۶۹۰۸۵

کد تعرفه گمرکی زیتون ۲۰۰۵۷۰۰۰

کد تعرفه گمرکی بادام زمینی ۲۰۰۸۱۱۰۰

کد تعرفه گمرکی آب میوه و آب سبزیجات بدون الکل ۲۰۰۹

دریافت کد تعرفه گمرکی

با توجه به اهمیتِ کد تعرفه گمرکی درست برای کالا در زمان تنظیم اظهار نامه گمرکی چهار روش مختلف برای پیدا کردن این کد وجود دارد که  عبارتند از:

مراجعه به دفتر تعیین تعرفه گمرکی کشور

در این روش صاحب کالا و یا نماینده او برای به دفتر تعیین تعرفه گمرکی کشور مراجعه می‌کند و فرم تعیین تعرفه گمرکی را پر می‌کند و برشور‌های مربوط به کالا را به همراه هزینه تعیین تعرفه گمرکی به مسئول مربوطه ارائه می‌کند. پس از انجام این مراحل تعرفه مربوط به محموله مواد غذایی وارداتی از سمت گمرک تعیین می‌شود.

استفاده از کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات

مراجعه کردن به کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات یکی از روش‌های پیدا کردن تعرفه گمرکی مربوط به مواد غذایی وارداتی است. این کتاب در بخش مربوط به تعرفه‌ها دارای سرفصل‌های مختلفی در رابطه با مواد غذایی می‌باشد که به صورت زیر است:

بخش اول: محصولات حیوانی و حیوانات زنده

بخش دوم: محصولات نباتی

بخش سوم: چربی، روغن‌های حیوانی و نباتی

بخش چهارم: محصولات تولید شده در صنایع غذایی، آبگون‌های الکلی، نوشابه‌ها و …

مراجعه به سایت ایران کد

مراجعه به سایت ایران کد یکی دیگر از روش‌های پیدا کردن کد تعرفه گمرکی مواد غذایی وارداتی است. در این روش باید دامنه این سایت را به نشانی irancode. ir در قسمت سرچ مرورگر گوگل وارد کنید و پس از باز شدن صفحه این سایت، می‌توانید با وارد کردن نام کالا در قسمت جستجو، تعرفه گمرکی کالای مورد نظر را پیدا کرد.

 

سخن پایانی

در این مقاله در ارتباط با فرایند واردات مواد غذایی به ایران صحبت کردیم و اهمیت ترخیص مواد غذایی از گمرک را نیز بررسی کردیم. در حال حاضر واردات مواد غذایی به ایران در افزایش رشد اقتصادی کشور تاثیر زیادی دارد به همین دلیل آشنایی با چگونگی عملیات واردات مواد غذایی به ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ترخیص مواد غذایی از گمرک به علت فاسد شدن مواد غذایی یکی از حساس ترین انواع ترخیص است، به همین بهتر است که در این موارد از ترخیص کار مواد غذایی کمک بگیرید.

برای ترخیص مواد غذایی از گمرک به چه مدارکی نیاز است؟

از مدارک مورد نیاز برای ترخیص انواع مواد غذایی از گمرک می‌توان به مدارکی مانند گواهی ترخیصیه کالا، قبض انبار، بیمه نامه، بار نامه، فاکتور کالا، پکینگ لیست، گواهی مبداء، کد ثبت سفارش کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی کالا، ارائه اصل کارت بازرگانی کرد.

واردات مواد غذایی بر اساس کدام دلایل انجام می‌شود؟

دلایلی که سبب واردات مواد غذایی به کشور می‌شود شامل مواردی چون خشکسالی، قیمت مناسب، کیفیت بهتر، آب و هوای جغرافیایی، کمبود مراتع، جمعیت زیاد هستند.

چگونه می‌توان کد تعرفه گمرکی مربوط به مواد غذایی وارداتی را پیدا کرد؟

برای پیدا کردن کد تعرفه گمرکی مربوط به هر مواد غذایی وارداتی می‌توان با استفاده از یکی از روش‌های مراجعه به دفتر تعیین تعرفه گمرکی، مراجعه به کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات، مراجعه به سایت ایران کداین گروه پیدا کرد.

مهم ترین مواد غذایی که تا کنون به کشور وارد شده است شامل چه مواردی می‌باشد؟

مواد غذایی پر اهمیتی که به کشور وارد می‌شوند عبارتند از روغن‌های خوراکی، واردات کره و ادویه.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *