حمل بار فول تراک چیست؟

حمل بار فول تراک

حمل بار فول تراک به نوعی از خدمات حمل و نقل گفته می‌شود که در آن یک کامیون کاملاً با بار خاص یک مشتری پر می‌شود. این عبارت معمولاً در صنعت حمل و نقل برای توصیف نوعی بار سفارش استفاده می‌شود که تمام فضای کامیون یا واحد حمل و نقل دیگر را می‌گیرد. برای نمونه  اگر یک شرکت تولید کننده می‌خواهد یک محموله کامل کالا را به مقصد حمل کند اگر این محموله به قدری بزرگ با شد که تمام فضای یک کامیون را پر می‌کند، این را حمل بار فول تراک می‌نامند. این نوع حمل و نقل معمولاً مقرون‌به‌صرفه‌تر است چون مشتری برای تمام فضای کامیون هزینه حمل را پرداخت می‌کند و این به شرکت حمل و نقل اجازه می‌دهد که کامیون را به صورت مستقیم از نقطه‌ی A (مبدا) به نقطه‌ی B (مقصد) منتقل کند، بدون اینکه نیاز باشد در نقاط مختلفی برای بارگیری یا تخلیه دیگری توقف کند.

حمل و نقل کالا فقط مربوط  بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد نیست. انتخاب حمل و نقل مناسب (هوایی، زمینی، یا دریایی)، انتخاب متصدی یا ارائه دهنده مناسب حمل و نقل، و  عوامل دیگری که برای حمل و نقل سریع و مقرون ‌به‌ صرفه در نظر گرفته می‌شوند را هم شامل می‌شود. وقتی صحبت از حمل و نقل زمینی بار می‌شود، صنعت باربری مسئولیت بیشتر جابجایی‌های بار زمینی را بر عهده دارد محموله‌ کامیون‌ها را  می‌توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: کامیون با گنجایش فول تراک (‌FTL)، و کامیون کمتر از گنجایش کامل بار یا حمل بار گروپاژ (LTL). هر دو سرویس حمل و نقل برای ارائه سطح بالایی از خدمات شخصی سازی شده توسط فرستنده کاربرد دارند. در این مقاله قصد داریم این روش‌های حمل بار و مواردی که به آن‌ها وابسته است را بررسی کنیم.

 

حمل FTL و LTL چیست؟

حمل و نقل زمینی بار فول تراک (FTL)

کامیون با ظرفیت بار کامل یا حمل FTL، گزینه مناسبی برای محموله‌های بزرگ یا کالاهای حجیم و زیاد است که کل کامیون را اشغال می‌کنند. کامیون تنها  محموله را از شرکت شما حمل می‌کند حتی اگر محموله شما تمام ظرفیت کامیون را پر نکند، بازهم می‌توانید کل یک کامیون را کامل در اختیار داشته باشید. معمولا شرکت‌ها برای افزایش رضایتمندی مشتریان شرکت حمل و نقل خود این کار را انجام می‌دهند تا اطمینان پیدا کنند که کالاهای آن‌ها در حین حمل و نقل، با محصولات دیگر درگیر نمی‌شود.

 

حمل LTL حمل بار گروپاژ

حمل بار گروپاژ یاز حداکثر ظرفیت بار کمتر است و زمانی که یک تریلر به جای حمل محموله از یک شرکت مجزا، کالاها را از حمل‌کننده‌های متعدد دریافت می‌کند از این روش استفاده می‌شود. در LTL، محموله‌های مختلفی در یک کامیون بارگیری می‌شوند تا از حداکثر ظرفیت آن تا حد امکان استفاده کنند کسب‌وکارهای کوچکی که شرایط حمل و نقلی کمتر و محدودیت‌های بودجه دارند، معمولاً این نوع بارگیری را برای کالاهای خود انتخاب می‌کنند.

 

سرویس حمل و نقل زمینی بار

حمل و نقل FTL و LTL چگونه کار می‌کنند؟

FTL یا حمل فول تراک براساس مدل توزیع نقطه به نقطه کار می‌کند در این حالت فرستنده محموله FTL خود را در کامیون بار می‌زند، سپس به طور مستقیم و بدون توقف به سمت مقصد نهایی حرکت می‌کند. LTL حمل بار گروپاژ، براسای مدل توزیع شعاعی کاربرد دارد. در این روش در ابتدا، محموله‌های LTL کوچکتر توسط چندین حمل کننده از یک منطقه یا بخش خاص جمع آوری می‌شود سپس این محموله‌ به مرکز پخش منتقل می‌شوند و بر روی یک کامیون بارگیری می‌شود. سپس کامیون با توقف‌های متعدد برای تحویل بار به سمت مقصد نهایی حرکت می‌کند که از اصلی ترین تفاوت‌های حمل FTL و LTL در سرویس حمل و نقل زمینی بار است. سرویس حمل زمینی بار به این دو روش در جهان رواج دارد شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل خدمات تخصصی در زمینه حمل بار فول تراک و گروپاژ را به بهترین شکل ارائه می‌دهد.

 

تفاوت میان حمل FTL و LTL در حمل و نقل زمینی بار

حمل FTL و LTL یک وجه مشترک با هم دارند و آن هم این است که هر دو سرویس‌های حمل و نقل زمینی بار، محموله یا بار شما را از طریق جاده منتقل می‌کنند اما در عین حال تفاوت‌های زیادی بین حمل و نقل LTL و FTL وجود دارد؛ بیایید آن‌ها در ادامه بررسی کنیم.

هزینه

LTL یا حمل بار گروپاژ زمانی مقرون به صرفه است که چند کانتنر پالت را در یک زمان ارسال کنند، چون به جای پرداخت هزینه کل ظرفیت کامیون، در ازای فضای استفاده شده هزینه پرداخت می‌کنید. شرکت‌های حمل و نقل بسیار کمی ایمنی پالت‌ها را هنگام پر کردن کامیون با اقلام دیگری که باید به سمت مقصد مشترک حمل و نقل شوند تضمین می‌کنند. خدمات بارگیری فول تراک یا حمل و نقل FTL نیاز به رزرو یک کامیون به صورت کامل داردن که کمی گرانتر از حمل و نقل LTL است.

زمان جابجایی

فاصله زمانی لازم برای تحویل محموله پس از تحویل گرفتن از نقطه مبدا را زمان جابجایی می‌گویند در شرایط بارگیری به صورت حمل بار گروپاژ (LTL) در حمل و نقل زمینی کالا یک محموله مستقیماً به مقصد نمی‌رسد زیرا کامیون LTL باید چندین محموله را تحویل دهد. زمان واقعی حمل بار LTL با زمان تحویل تخمینی متفاوت است به این ترتیب، رانندگان LTL زمان تحویل مشخصی برای تحویل محموله در محل تعیین شده ندارد. زمان جابجایی برای حمل و نقل FTL قابل پیش بینی است؛ کامیون در حمل زمینی FTL تنها با محموله‌های یک فرستنده بارگیری می‌شود پس از تحویل گرفتن محموله، کامیون مستقیماً به سمت مفصد حرکت می‌کند. و در مدت زمان تخمین زده شده  به محل مورد نظر می‌رسد. در سرویس FTL  زمان تحویل محموله معمولاً ثابت است.

سلامت و ایمنی کالا

در حمل و نقل FTL ممکن است کالاهای شما چندین بار بارگیری و تخلیه شود، چون محموله دیگر فرستنده‌ها قبل از تحویل کالای شما بارگیری می‌شود. این امر احتمال دست کاری و در معرض خطر قرار گرفتن کالای شما را افزایش می‌دهد اگر محصولات شما شکننده و حساس باشند احتمال آسیب بیشتر هم است. فرستنده بار FTL ایمنی کامل محموله را تضمین می‌کند چرا که  محموله شما پس از بارگیری کامیون، مهر و موم شده و راننده بدون توقف به سمت مقصد حرکت می‌کند.

مزایای حمل زمینی به صورت فول تراک و گروپاژ

هر دو سرویس حمل FTL و LTL مزایای خاص خودشان  را دارند. حمل زمینی LTL یا حمل بار گروپاژ به شما کمک کند تا مقدار زیادی در هزینه صرفه جویی کنید چون مجبور نیستید کل کامیون را رزرو کنید. این روش حمل و نقل برای جابجایی محموله‌های کوچک با چند پالت در یک زمان مناسب هستند FTL برای حمل و نقل زمینی بار یا محموله‌های با ارزش و حساس بهترین گزینه ب است  و تحویل به موقع را نهم یز تضمین می‌کند. حمل فول تراک یا FTL یک انتخاب عالی برای عمده فروشان و تولیدکنندگانی است که با مواد خام، کالاهای با ارزش، مواد حساس یا خطرناک سر و کار دارند و قصد واردات عمده کالا به کشور را دارند.

 

چه زمانی از حمل زمینی فول تراک یا گروپاژ استفاده کنیم؟

زمانس که  از حمل و نقل زمینی بار صحبت می‌کنیم رایج ترین سوال در بین فرستندگان این است که “آیا از حمل FTL استفاده کنم یا حمل بار گروپاژ (LTL)؟ ” انتخاب بین حمل و نقل LTL و FTL از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است اما چند نکته وجود دارد که می‌تواند تصمیم گیری را برای شما راحت تر کند.

 

FTL را انتخاب کنید اگر

قصد ارسال بیش از ۱۲ کانتینر در یک زمان را دارید

محموله شما شکننده و حساس است

میخواهید محموله سر وقت به دست شما برسد

هزینه حمل و نقل برای شما مهم نیست

 

حمل بار گروپاژ یا LTL را انتخاب کنید اگر

کمتر از ۱۲ پالت را در یک زمان ارسال می‌کنید

کالاهای شما نیاز به سازماندهی خاصی ندارند

زمان رسیدن محموله برای شما در  اولویت نیست

قصد صرفه جویی در هزینه را دارید

هنگام انتخاب یک شرکت لجستیکی طرف سوم برای خدمات حمل زمینی FTL و LTL چه مواردی را باید درنظر گرفت؟

در ابتدا باید به تصوری درست از حمل و نقل زمینی به دو صورت فول تراک و حمل بار گروپاژ برسید. اگر بخواهید برای حمل زمینی بار خود یکی از این خدمات حمل و نقل را دریافت کنید، انتخاب یک لجستیک مشارکتی یعنی شرکت لجستیکی طرف سوم قابل اعتماد ایده مناسبی است شما می‌توانید شخصا خودتان دنبال حامل‌های FTL یا حامل­های LTL باشید. اما وقتی که یکی از آن‌ها را انتخاب کردید، این این نکات را هم در نظر داشته باشید:

شرکت حمل‌و نقلی را انتخاب کنید که تخصص و تجربه جابجایی محموله­‌های مشابه کالای شما را داشته باشد.

دنبال ارزان ترین نرخ حمل و نقل FTL و LTL نباشید. شرکتی را انتخاب کنید که ترکیب درستی از زمان و قیمت را ارائه می‌دهد و می‌تواند به کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالاهای شما کمک کند.

مطمئن شوید که شرکت لجستیکی طرف سوم شما نظارت کاملی در حمل و نقل LTL یا FTL دارد.

حمل بار فول تراک چیست؟

حمل بار فول تراک به معنای پر کردن تمام ظرفیت یک واگن یا کامیون با بار است، به طوری که هیچ فضای خالی باقی نمی‌ماند.

چه مزایایی دارد؟

حمل بار فول تراک مزیت‌هایی مانند بهره‌وری بیشتر در استفاده از فضای حمل و نقل، کاهش هزینه‌های حمل و نقل به ازای هر واحد بار و افزایش سرعت تحویل بار را داراست.

چه نوع بارهایی معمولاً با استفاده از حمل بار فول تراک حمل می‌شوند؟

حمل بار فول تراک برای حمل بارهایی که نیاز به فضای حمل و نقل بزرگتری دارند، مانند بارهای سنگین، بارهای حجیم، محصولات گران قیمت، محصولات پرفروش و بارهایی که نیاز به حمل مستقیم و سریع دارند، استفاده می‌شود.

آیا فقط واگن‌ها از حمل بار فول تراک استفاده می‌کنند؟

خیر، علاوه بر واگن‌ها، کامیون‌ها و کشورها نیز می‌توانند از حمل بار فول تراک استفاده کنند. این وابسته به نوع بار، نیازهای حمل و نقل و ظرفیت وسایل حمل و نقل است.

آیا حمل بار فول تراک همیشه بهتر است؟

نه، حمل بار فول تراک ممکن است در مواقعی که بار کمتری برای حمل وجود دارد، هزینه‌های اضافی را به دنبال داشته باشد. در این صورت، بهتر است از روش‌های حمل بار جزئی استفاده شود.

آیا حمل بار فول تراک در مسافت‌های بین‌المللی نیز انجام می‌شود؟

بله، حمل بار فول تراک در مسافت‌های بین‌المللی نیز رایج است. بسته به مسیر و مقصد، بارها با استفاده از واگن‌ها یا کامیون‌ها به مقصد خود منتقل می‌شوند.

آیا حمل بار فول تراک باعث افزایش پایداری و امنیت حمل و نقل می‌شود؟

بله، با پر کردن تمام فضای حمل و نقل، تثبیت و استحکام بار در داخل وسیله حمل و نقل بهبود می‌یابد، که می‌تواند به افزایش پایداری و امنیت حمل و نقل کمک کند.

امتیاز 5 از 5

———————————————————

برای مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱۸۶۱۲۱۰۰۰  |  ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

———————————————————

ترانزیت کالا

ما مفتخریم با بهره گیری از تجارب مدیران و کارمندان متخصص در امور حمل و نقل بین المللی ، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری و ترانزیت کالا، بهترین و با کیفیت‌ترین سرویس موجود را همراه با تضمین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

در حال حاضر عمده فعالیت شرکت آریا حمل مربوط به واردات کالا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور چین به ایران می‌باشد. همچنین ترانزیت داخلی و ترخیص کالا از جمله خدمات داخلی ما محسوب می‌گردند.

مشاور: ۰۹۳۵۸۷۰۰۳۲۱

آدرس: تهران، عباس آباد، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه حسینی، پلاک ۲۷، طبقه ۴، واحد ۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *